Wanneer rol jij je yoga mat uit?

Het fijne van yoga is dat je altijd je matje kunt uitrollen voor een serie asana’s, yogahoudingen. Maar welke tijdstippen zijn het beste? En welke yogastijl past daarbij?

Ieder lichaam is anders, dus welk type yoga of tijdstip bij jou past is persoonlijk. Toch zijn er drie momenten op de dag waarop yoga het beste kan worden gedaan: ‘s morgens vroeg, aan het einde van de middag en ’s avonds.

Yoga les in Haarlem in de ochtend.

Gooood morning yoga

Yoga is een goede manier om wakker te worden. Word je vaak suf en stijf wakker? Enkele yogabewegingen kunnen er al voor zorgen dat je spieren soepeler worden. Je houding wordt beter, waardoor je letterlijk met je borstkas vooruit aan de dag begint.

De meest geschikte ochtendyoga zijn de actieve, yang vormen, zoals Hatha yoga en Yin Yang Yoga en  Morning Flow yoga. De ademhaling speelt hierbij een grote rol, waardoor je je adem verdiept en naar de buik brengt. Deze diepe adem zorgt voor meer zuurstof, waardoor je energie toeneemt. (Lees hier meer over de Adem als liftforce numero uno.

Dat kopje koffie heb je voortaan dus niet meer nodig!

Vlak na het wakker worden bevindt het lichaam zich in een tussenfase. De fase van het slapen en actief deelnemen aan de dag. Door de dag te starten op de yoga mat kies je bewust voor een moment voor jezelf. Hierdoor kan je verbinding maken met jezelf, waardoor je beter grond, stevig met twee voeten op de grond komt te staan. Je focus wordt sterker, waardoor waarschijnlijk je eerste werkuren productiever worden.

Daarnaast brengt yoga diverse processen in je lichaam opgang, zoals de stoelgang. Door je uit te rekken en te twisten masseer je de organen in het lichaam. Afvalstoffen komen los, je reinigt je lichaam, je stoomt je lichaam klaar voor een nieuwe dag.

Yoga kun je zien als een douche voor het innerlijke lichaam en de geest. Yoga hoort eigenlijk in hetzelfde rijtje als: douchen, ontbijten en tandenpoetsen. Het beste moment is tussen het douchen en ontbijten in. Na het douchen ben je wakker en val je dus niet gelijk weer in slaap op de yogamat en yoga op een volle maag is geen succes…

Hatha Yoga in Haarlem, de Zonnegroet.

* Tip: Groet de zon

De Zonnegroet

Een goede serie houdingen om de dag mee te beginnen is Surya Namaskar, De Zonnegroet. Deze serie bestaat uit 12 houdingen die met name de ruggengraat flexibel maken en energie opwekken. Je gebruikt honderden spieren, reguleert de ademhaling en focust de gedachten. Probeer de bewegingen zoveel mogelijk samen te laten vloeien. Door te bewegingen in een flow komen zowel je ademhaling als gedachtes tot rust.

Hoe doe je de Zonnegroet?

  • Begin staand, rechtop met de voeten op heupbreedte en de armen naast het lichaam.
  • Breng de handen tegen elkaar voor de borstkas. Adem in en uit.
  • Adem in en rijk je armen boven je hoofd en naar achteren. Heupen mogen mee naar voren komen en houd je hoofd tussen de armen.
  • Uitademend, buig naar voren en plaats de handen op de grond naast de voeten.
  • Houd de handen naast de voeten. Adem in en stap je rechterbeen zover mogelijk naar achteren. Houd de linker knie boven de enkel en strek je rechter hiel zover mogelijk weg (Optie leg de rechter knie op de grond) en de borstkas is op.
  • Houd de adem vast en zet de rechtervoet naast de linker voet voor een plank of downward facing dog
  • Uitademend  breng je knieën, borst en voorhoofd op de grond. De heupen blijven omhoog.
  • Adem in en duw je de borstkast naar voren en omhoog. Benen blijven op de grond, schouders van de oren af en kijk omhoog.
  • Adem uit, krul je tenen onder de voeten en duw de heupen omhoog naar een downward facing dog.
  • Inademend, stap de rechtervoet naar voren tussen de handen. Borstkast is op, rechterknie boven de enkel en linker hiel ver weg of linker knie op de grond.
  • Adem uit en stap ook het linker been tussen de handen en buig voorover met gestrekte benen.
  • Inademend reik de handen omhoog en naar achteren
  • Adem uit en breng de handen voor de borstkast.
  • Herhaal dan nogmaals de serie maar vervang rechts met links en andersom. Herhaal voor het beste resultaat beide kanten tussen de drie en twaalf keer.

De ultieme powernap

Yoga kan je het beste uitvoeren op een lege maag. Met een volle maag is er niet genoeg ruimte voor de organen in je lichaam om te twisten, waardoor je misselijk kan worden. Eten kan letterlijk (iets) omhoogkomen Het wordt dan ook afgeraden om vlak na de lunch jezelf in bochten te wringen.

Aan het eind van de middag heeft het lichaam vaak een dipje. Je kunt gaan snaaien om weer energie te krijgen, even een dutje doen, maar ook yoga helpt om weer op te laden. Van yoga krijg je energie. Je kunt zowel kiezen voor een yin als yang variant. Heb je nog een actief avondprogramma? Dan is een Tibetaanse helende yoga, een actieve vorm van yoga een goed idee.

Heb je een drukke dag gehad en je wil graag ontprikkelen of meer naar binnen keren? Dan is een yin vorm een betere keus. Rustigere meditatieve yogavormen zoals Restorative,  Stress Release en Yoga Nidra , dreamy yin en natuurlijk de Slow&Gentle yoga staan meer in het teken van loslaten. Gedachtes worden rustiger en spieren ontspannen. Je kunt afstand doen van alles wat je hebt meegemaakt, waardoor je rustiger je avond start.

Yin Yoga vormen in Haarlem.

Slowwww down

’s Avonds kan yoga je helpen om in de ultieme chilmodus te komen en je voor te bereiden op het slapen. Overdag schakel je tussen verschillende taken, ben je alert en actief. Je lichaam kan niet van actief zijn gelijk omschakelen naar ontspannen. Gedachtes razen altijd nog even door. Als je ’s avonds te lang actief blijft is er een kans dat je moeilijk in slaapt komt of niet diep slaapt. Het lichaam heeft een tussenfase nodig. Een fase tussen het actief zijn en slapen in. Yoga is hier een goed middel voor. Vooral de rustigere yogatypes zoals Restorative, Stress Release, Yoga Nidra en Dream Yin yoga en Slow&Gentle yoga sluiten hier goed op aan.

Passen de actieve yogavormen meer bij jou, maar heb je ‘s morgens en ’s middags geen tijd? Dan kan je er voor kiezen om toch naar een Hatha, Tibetaanse helende yoga of  Morning Flow les in de avond te gaan. Zorg dan dat je van te voren niet te veel en te zwaar eet en dat je na de les ruimte hebt om te ontspannen voordat je je bed in duikt.

* Tip: Rust uit als een vlinder

De Supta Baddha Konasana, de Liggende Vlinder is een ontspannen houding die helpt tegen vermoeid en stress. Een fijne houding om je dag mee af te sluiten, want je kunt de asana gewoon op je bed doen.

Hoe rust je als een vlinder

 

  • Leg een kussen, bolster of een opgerolde deken in de lengte achter je.
  • Ga zitten met de voeten voor je en gebogen knieën.
  • Breng de voetzolen tegen elkaar en laat de knieën naar buiten vallen.
  • Ga op een uitademing langzaam liggen over je kussen of deken. Ondersteun jezelf met je ellenbogen.
  • Leg de handen op de buik om de ademhaling te kunnen voelen of geopend naast je lichaam met de handpalmen naar boven, om de borstkast nog extra te openen.
  • Laat de knieën rustig omlaag zakken en ontspan je liezen.
  • Volg de zachte natuurlijke buikademhaling.
  • Blijf 3-5 min liggen en geef je over aan de houding.
  • Kom op een inademing langzaam omhoog.

Probeer uit wat voor jou werkt. Doe verschillende yogavormen, test verschillende tijdstippen. Misschien kom je er wel achter dat de beste vorm en tijdstip verbonden is met jouw mood en dus dagelijks verschilt. De ene keer wil je je lichaam meer fysiek uitdagen en de andere keer mindfull naar binnen keren. Alles kan, zolang je maar naar je eigen lichaam luistert!

Ps: heb je nog geen yogamat? Dan zijn de yogamatten van Comfort Zen misschien wel wat voor je!

Marjolein Blaauwbroek

Marjolein Blaauwbroek

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam.  

Mijn yogareis begon in tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Mijn yogaopleidingen heb ik gevolgd in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken. 

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Wat vinden onze klanten van Yoga Moyo

Nieuwsgierig?

Ja, ik lees hier alle reviews
Combined Shape Created with Sketch.