Winter dip? 5 tips die jouw winter dip als sneeuw voor de zon laten verdwijnen.

 

De winter bereid ons voor op de komst van de lente, maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Het duurt nog een aantal maanden  voordat het lente wordt en je weer van de warmte en meer licht kunt gaan genieten.

Door de korte dagen en de kou kun je je futloos gaan voelen lichamelijk, maar zeker ook geestelijk. Dit komt omdat je biologische klok is ontregeld, waardoor een tekort aan verschillende stoffen optreedt. Het gelukshormoon serotonine verdwijnt sneller uit de hersenen. Melatonine, ook wel het slaaphormoon genoemd, is een ander hormoon dat wordt beïnvloed. Door vermindert daglicht maak je de hele dag melatonine aan, waardoor je vermoeid blijft.

Herken jij dit gevoel, dan is het tijd om aan de slag te gaan met de volgende tips!

Ps: De titels van de tips zijn titelsongs , onderaan elke stukje staat een link, zet ze lekker aan om in the mood te komen, Enjoy <3

Here comes the sun

Zonnegroet je warm

Tip 1.

De zon geeft ons warmte en licht en daar hebben we in de winter te kort aan. Om die warmte en licht toch te ervaren kun je de dag starten met de zonnegroet. De zonnegroet is een serie van 12 yogahoudingen die vloeiend op elkaar worden uitgevoerd en die je levenskracht vergroten.

Je vergroot flexibiliteit, kracht – en uithoudingsvermogen als je de serie vaker en meerdere keren achter elkaar doet. Als de zonnegroet nieuw voor je is, doe hem dan 3 maal. Gaat dat je goed af dan kun je door naar 6 of 12 keer, tijdens de Hatha Yogales bij Yoga Moyo Haarlem leer je meer over deze verwarmende groet, 100% garantie dat je het warm krijgt-;)

Door  voorover en achterover buigingen wordt de wervelkolom soepel. Je opent je borstkas en liezen, daarnaast doe je  een ‘omgekeerde’ houding waarbij je hoofd lager is dan je hart, wat het zenuwstelsel kalmeert.

Dit alles maakt de zonnegroet ook een perfecte serie om ’s winters in de ochtend te doen. Met de serie van bewegingen maak je je lichaam wakker en warm je op. De bloedsomloopen het endocriene systeem, dat hormonen produceert, gaan aan het werk.

Boek nu een proefles
Klik hier voor het zonnige nummer Here Comes The Sun

Running Up That Hill

Kou en regen houden jou niet tegen

Ga mee naar buiten....

Ga mee naar buiten….

Tip 2:

Het is weliswaar niet elke dag heel verleidelijk om naar het bos of het strand te gaan voor een wandeling of fietstochtje maar toch is het wel broodnodig voor je voor je dagelijkse portie vitamine D die wordt aangemaakt onder (zon)licht. Het verhoogd je weerstand daardoor zal je dus minder snel last hebben van verkoudheid of een griepje.

Daarnaast doet de natuur ook wonderen voor ons geestelijk welzijn, het is stressverlagend en kan door de schoonheid van de omgeving inspiratie worden opgedaan wat zorgt voor nieuwe ideeën en inzichten.

Met 30 minuten per dag ben je al goed bezig, dus waar wacht je op, trek je wandelschoenen aan en ga naar buiten.

Klik hier om dit prachtige nummer Running up that Hill te beluisteren.

IF I KNEW YOU WERE COMIN’ I’D’VE BAKED A CAKE

Comfort food is goed

Tip 3:

De winter die bij ons koud en nat is, ayurvedisch gezien het Kapha seizoen en vraagt dus qua voeding om speciale aandacht om de Agni het verteringsvuur aan te wakkeren. Salades en crackertjes kun je maar beter laten staan want die gaan je niet de power geven die je lichaam nodig heeft om de koude wintermaanden door te komen.

Ontbijt met havermout met wat gedroogd fruit en wat geroosterde pompoenzaden, wil het nog lekkerder maken strooi er wat koekkruiden over. De ochtend is  kaphatijd en de winter is het kaphaseizoen. Je kapha raakt hier van uit balans (denk aan slijm, hoesten en verkoudheid).

Warm eten is dus belangrijk met verwarmende kruiden zoals gember, peperkorrels, mosterdzaad,  kaneel, rozemarijn, kruidnagel, koriander, nootmuskaat, venkelzaad, knoflook. Als lunch kun je  bijvoorbeeld een fijne wortelsoep maken als je thuis bent.  Anders maak je hem een dag van te voren en neem je de soep mee in een goede thermmosfles ik gebruik de fles van het merk  Stanley daarin blijft je soep zeker 10 uur lang warm. Ik kocht mijn fles bij Bever.

Het beste is om je zwaartse maaltijd in de middag te nemen en je ontbijt en diner wat lichter verteerbaar te laten zijn.

Om mee te swingen met dit vrolijke nummer klik hier.

Comfort Power Food

Comfort Power Food

I’ve Got To Use My Imagination

Als je het kunt dromen kun je het ook doen

Ontdek & Enjoy

Ontdek & Enjoy

Tip 4:

Het naar binnen keren in de winter kan fijn zijn maar het kan ook leiden tot een winterdip. De kunst is om de balans te vinden tussen beide.

Als tegenhanger van de verstilling kan het heel fijn zijn om dingen te gaan doen die je echt leuk vind en misschien nog nooit hebt gedaan volg training of workshop. Je leert nieuw dingen en ontmoet misschien wel interessante nieuwe mensen. Hoppa twee vliegen in een klap. Wanneer je niets op de planning hebt staan in de winter kun je gemakkelijk wegglijden in een dipje. En werkgerelateerde cursussen of workshops tellen niet -;)

Dus trek de stoute schoenen aan en begin aan yogaschilderen of voor mij part een cursus kantklossen, als jij er maar blij van wordt. Wat een ander ervan vind is niet belangrijk. En ervaar wat het voor jou doet.

Droom weg bij dit prachtige nummer, klik hier.

That I would be good

Jij bent mooi omdat jij jij bent

Gun het jezelf

Gun het jezelf

Tip 5:

Het is vaak eenvoudiger om voor andere te zorgen dan voor jezelf.  Hoe gaat dat jou af?  Gun jij jezelf  tijd om te genieten van de geneugten van het leven, waar jij blij van wordt? Of draaf je door, dag in dag uit. Stiekem is dat ook wel veilig, want dan hoef je niet stil te staan bij je eigen gevoelens. Maar wanneer jou theepotje leeg is omdat je alles hebt weggegeven, wat blijft er dan over…..als je maar doorgaat zonder werkelijk me-time voor jezelf in te plannen, is het op een gegeven game over.

Juist wanneer je tijd voor jezelf neemt en jezelf oplaad, heb je ook meer energie voor anderen. De vraag is niet of je het gaat doen maar wanneer (en het liefst, gisteren).

Jij bent het waard om van te houden en je bent niet op de wereld gekomen om alleen maar te lijden. Misschien voelt dat wel zo op dit moment, maar wanneer je de bodem van de put hebt bereikt waar het koud en donker is, is er er maar een weg terug……… naar het licht en de warmte. (ik spreek uit ervaring, daarover een andere keer meer ).

Dit nummer vonden wij zo mooi dat we dit draaide op onze bruiloft.

Heb je een of meerdere tips toegepast? Ik ben benieuwd wat je ervan vond. Laat hieronder een commentaar achter of deel een foto op Instagram of facebook met #yogamoyo

 

Geschreven door: Monique Hasselo Smits, Founder & teacher  Yoga Moyo Haarlem

Monique Hasselo Smits

Wie is MOYO

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 43 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij Yoga Moyo Haarlem, de uitspraak maak van je hobby je beroep voer ik met volle overgave uit. Verder ben ik trotse moeder van twee kinderen en getrouwd met de allerliefste. Heb een rode kater en twee konijnen en probeer mijn eigen groentes en fruit te telen in ons stadstuintje, tot grote vreugde van onze konijnen.

Op mijn blog vind je regelmatig nieuwe artikelen over yoga, gezondheid en ayurveda. Kijk lekker rond, neem er een kopje thee bij en enjoy!

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Aanbieding van de maand: Koop in april een jaarabonnement

en krijg de ultimate selfcare kit van Rock Your World t.w.v € 59,95 cadeau

Kijk hier
Combined Shape Created with Sketch.