Waarom mediteren net zo belangrijk is als tandenpoetsen

Heb je er wel eens bij stilgestaan, dat je van alles van huis uit hebt meegekregen, zoals tandenpoetsen voor het slapen, met mes en vork eten, U zeggen tegen oudere mensen. Maar dat weinige van ons hebben meegekregen dat mediteren elke dag, net zo belangrijk is, het is geen luxe of een of andere zweverige bezigheid. Persoonlijk is het bij mij ook niet met de paplepel ingegoten, en heb ik pas op latere leeftijd ontdekt. Het zit gewoon niet in onze cultuur we zijn er niet mee grootgebracht. Gelukkig worden we ons wel steeds meer bewust van het feit (en ook de westerse wetenschap) dat dat mediteren toch niet zo’n heel erg gek idee is.

En wel hierom, uit persoonlijke ervaring en van mensen om mij heen kan ik je vertellen dat je prettiger in de wereld komt te staan. Want zowel geestelijk als lichamelijk heeft meditatie effect. Je wordt rustiger en meer ontspannen. En dat is nou precies wat we allemaal zo nodig hebben in deze tijd. Je hartslag word rustiger als je aan het mediteren bent en je bloeddruk daalt. Je zult merken dat je sneller hersteld van stressgevoelens. Angsten en pijn nemen af en een algemeen gevoel van geluk neemt toe.

Langzaam maar zeker word je je er bewust van, dat de buitenwereld ook echt ‘buiten’ kan blijven. En dat het enige dat écht telt het ‘hier en nu en jijzelf’ is. Je hóeft niet te voldoen aan alle regeltjes die je jezelf hebt opgelegd  of andere ons hebben aangeleerd. Je hoeft niet rimpelloos en slank te zijn en een hoge studie gevolgd te hebben, om een waardevol mens te zijn. Klinkt als een vet goede vakantie toch?! Maar laat ik je zeggen dat dit wel de werkelijkheid is, ook jij kunt dit gewoon in je dagelijks leven ervaren.

 

meditatie-Haarlem
Meditatie Haarlem

Wat heb ik er dan voor nodig?

Niets……

Nou jezelf en wat tijd per dag (ik geef je op een briefje dat je snel meer tijd gaat reserveren voor je dagelijkse meditatie wanneer je zelf ook het bevrijdende gevoel begint te ervaren;)

Dan wil je natuurlijk ook nog vele de wetenschappelijke feitjes van meditatie op een rijtje hebben…..

1. Voorkomen van depressie

Dichtbij huis, in Nijmegen, maar ook in Massachusetts en Baltimore zijn meerdere wetenschappelijke bewijzen gevonden voor het grootste voordeel van mediteren:

Het onder controle kunnen houden van emoties

Een onderzoek uit 2012 toonde aan dat mediterende mensen blijvende emotionele balans creëren. Dit was een van de vele voordelen die in Massachusetts zijn bewezen. Het is dan ook in deze universiteit geweest waar de leider van de vele onderzoeken – Jon Kabat-Zinn – het 8-weekse mindfulness-curriculum ontwikkelde aan de hand van deze onderzoeken.

De hersenactiviteit was lager in het deel van de hersenen waar emoties geregeld worden. Als de wereld om je heen allerlei richtingen op gaat, en als er van alles gebeurt – net als een storm – dan reageren je emoties niet reactief op die storm. Mediterende mensen laten zich niet alle richtingen wegblazen in de storm, maar blijven krachtig met hun emoties waar ze willen.

2. Compassie ontwikkelen

Een onderzoek uit Boston toonde aan dat een korte meditatie je compassie (mededogen, medeleven, liefde) met 50% verhoogt.

3. Meer focus en concentratie

Onder andere de Harvard Universiteit heeft aangetoond dat alpha-golven in de hersenen toenemen door meditatie. Dit zorgt ervoor dat je beter informatie kunt verwerken en dus beter kunt leren. Op deze manier ben je ook creatiever en gebruik je beide hersenhelften. Ook zorgen alpha-golven ervoor dat informatie die je kan afleiden, weggefilterd wordt.

4. Verminderde schrikreactie: minder angst!

Lama Oser staat bekend om zijn vreedzame lach én hij is vaak in het lab te vinden. Hij kon iets wat niemand anders kon: zijn schrikreactie beheersen. Dankzij meditatie kan niks hem uit zijn ontspanning halen.

Dit is een voordeel van meditatie omdat er een sterke correlatie is tussen een schrikreactie en angsten. Hoe minder deze schrikreactie, hoe minder angstig je bent. En angst is dan weer verbonden met talloze aandoeningen zoals stress en depressie.

5. Sterker immuunsysteem

Jon Kabat-Zinn heeft  talloze onderzoeken naar meditatie geleid. Hij injecteerde een aantal deelnemers van zijn meditatieprogramma met een virus. Op die manier kon hij de reactie van het immuunsysteem van deze mensen meten. De deelnemers aan het meditatieprogramma bewezen dat hun immuunsysteem sterker was en sterker herstelde dan niet-deelnemers.

6. Lagere bloeddruk

Veel mensen lijden aan een te hoge bloeddruk. Dit zorgt ervoor dat je meer kans hebt op hart- en vaatziekten, hartfalen of nieraandoeningen. De universiteit van Kentucky toonde aan dat Transcendente Meditatie je bloeddruk met grote sprongen verlaagt.

7. Minder eenzaamheid

Een eenzaam gevoel kan nadelig zijn voor onze mentale en fysieke gezondheid. J. David Creswell toonde aan dat dagelijkse meditatie het gevoel van eenzaamheid met sprongen kan verlagen.

8. Betere slaap

Er werd eens een onderzoek gedaan onder mensen met slaapproblemen. Dit onderzoek toonde aan dat meditatie de kwaliteit van de nachtrust en het aantal uren slaap verbetert. Hierdoor was bovendien de kwaliteit van het leven overdag beter geworden.

Meditation: Because some questions can’t be answered by Google

mediteren-met-kristallen
Mediteren met een kristal

Hoe integreer je het in je dagelijks leven?

In 40 dagen kun je dingen aan en afleren…….

Dus geef jezelf toestemming om 40 dagen aan jezelf te mogen weiden in de vorm van meditatie. Of je dat nu doet tijdens een Yoga Nidra sessie bij Yoga Moyo Haarlem of gewoon thuis voordat je je dag begint of gaat slapen.  I don’t mind, maar wat mij wel boeit is dat je het gaat doen. En gaat voelen wat het met je doet……en ook dit heeft met self-care te maken en zelfliefde. En dat is niet egoïstisch want wanneer jouw theepotje leeg is valt er helemaal niets meer uit te schenken. So dahling, vul jouw theepotje dagelijks zodat je wat hebt te bieden aan jezelf aan aan de wereld.

Wat ik zelf fijn vind is om een een mooie schriftje te hebben om mijn bevindingen na mijn meditaties op te schrijven. Neem eventueel een mooie steen bij je tijdens je meditatie die je herinnerd aan je ware natuur. En richt een klein plekje in je huis in voor jezelf (ja dat mag. ook al vind de rest het maar raar) wellicht ervaren ze zelf jou transformatie en doen ze mee.

meditatie-Haarlem
Meditatie Haarlem

Om je te helpen met een beginnetje te maken met je meditatie hierbij 3 tips:

1. Geleide meditatie

Een geleide meditatie zoals bijvoorbeeld  Yoga Nidra is een meditatie waarbij je wordt begeleid door een stem. De stem vertelt je wat je moet doen en waar je op moet letten. Wat ik zo fijn vind aan Yoga Nidra is dat je het liggend kunt beoefenen en begeleid wordt. Je gedachten gaan misschien wel alle kanten op wanneer je de eerste paar keer mediteer en dat ik  ook heel menselijk we hebben duizenden gedachtes per dag, daarom is het ook fijn om meegnomen te worden door een stem zodat je zelf niet daarover na te hoeven denken. Door deze vorm van meditatie in de studio te doen of doormiddel van audio wordt je elke keer meegenomen  in je meditatie. Dit is een hele mooie manier van zelfrealisatie.

2. De 1 minuut meditatie

Uren achter elkaar mediteren, ik snap dat daar de moed van in je schoenen zinkt. Dat is ook niet nodig begin met 1 minuut per dag. Wat je doet? Zorg dat niemand je stoort deze minuut en ga zitten in een houding die jij fijn vindt. Dat hoeft helemaal geen gekke kleermakerszit te zijn, maar zorg ervoor dat je voeten in contact zijn met de grond. Zit rechtop en vouw je handen samen of leg ze op je knieën.

Focus je vervolgens op je ademhaling.

  • Adem natuurlijk in en uit. Probeer de ademhaling niet te leiden, maar volg het natuurlijke ritme van je ademhaling.
  • Elke in en uitademing is 1 tel
  • Het kan klinken als dit
  • Ik adem 10 in, ik adem 10 uit
  • Ik adem 9 in, ik adem 9 uit
  • Ga zo door tot je bij 1 bent
  • Begin dan weer van voren met één

Dwalen je gedachten af? Geen paniek: dat is volkomen normaal. Denk ‘oké’, laat de gedachten wegglijden en focus je weer op je adem. Minuutje voorbij? Merk op hoe je je voelt en wees blij. You did it! Op naar de volgende minuut.

3. Mediteren met een timer app

Wat ik zelf fijn vind (zeker wanneer je begint met mediteren) is app op je telefoon met een timer. Zelf gebruik ik de gratis app Insight Timer. Deze app heeft – naast duizenden geleide meditatie – een handige meditatie timer.

Dus waar wacht je nog op en begin vandaag nog met mediteren thuis of bij Yoga Moyo Haarlem.

Boek een proefles
Monique Hasselo Smits

Wie is MOYO

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 43 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij Yoga Moyo Haarlem, de uitspraak maak van je hobby je beroep voer ik met volle overgave uit. Verder ben ik trotse moeder van twee kinderen en getrouwd met de allerliefste. Heb een rode kater en twee konijnen en probeer mijn eigen groentes en fruit te telen in ons stadstuintje, tot grote vreugde van onze konijnen.

Op mijn blog vind je regelmatig nieuwe artikelen over yoga, gezondheid en ayurveda. Kijk lekker rond, neem er een kopje thee bij en enjoy!

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Vier met ons de zomer op de yoga mat

Koop voor 21 juni de zomer kaart voor maar €85,-

Claim hier je Zomer kaart
Combined Shape Created with Sketch.