Tips van Yoga Moyo Haarlem

De volgende tips van Yoga Moyo Haarlem zorgen ervoor dat je tijdens je yogales bewust en positief met je lichaam, geest en emoties omgaat, óók ten opzichte van anderen:

  • Kom op tijd. Neem de tijd om je docent en de anderen te begroeten en rustig je plek in te nemen. Je stoort de anderen als je te laat in de les komt.
  • Bereid je je voor op de les. Ontspan je lichaam even door te liggen of een korte eigen meditatie te doen.
  • Concentreer je op je ademhaling. Gebruik je uitademing om stress en spanning los te laten en je inademing om nieuwe energie en ruimte in te ademen. Concentreer je op het hier en nu.
  • Luister naar de yoga docent. Wat de anderen doen is niet belangrijk, wel wat de docent zegt en doet. Concentreer je op de instructies door te luisteren, te kijken en naar binnen te keren.
  • Luister naar je lichaam. Er komt een punt waarop je niet verder kan (dat kan van moment tot moment verschillen), of dat een houding pijn doet. Zorg er voor dat je voor jezelf onderscheidt wat ‘zoete pijn’ is en wat echte pijn is. Echte pijn is niet goed, een stopteken van je lichaam. Je eigen grenzen ontdekken is prima, maar blijf luisteren naar je lichaam en geest.
  • Zorg dat je warm genoeg gekleed bent voor de afsluitende ontspanning. Als je het koud hebt, kun je je niet goed ontspannen. Doe je sokken, een trui of een vest aan en leg een deken over je heen. Dekens zijn beschikbaar in de yoga ruimte en werken verzorgend voor je lichaam.
  • Aan het einde van de les ontspan je je hele lichaam (elk deel ervan) met een natuurlijke en ontspannen ademhaling. Blijf zo lang in de ontspanning dat je hartslag weer gedaald is en je volledig tot rust bent gekomen.
  • Kom rustig uit de ontspanning. Ga niet gelijk zitten na de ontspanning en of praten, maar neem de tijd om na de diepe ademhaling, kleine bewegingen te maken, adem een keer diep in en uit, span je spieren even aan, rek je helemaal uit en rol naar je rechterzij. Kom vervolgens rustig tot zit en neem de tijd om je aandacht weer naar buiten te richten en goed aan te komen in het hier en nu.
  • Zorg ervoor dat je rustig de ruimte verlaat en houd buiten de ruimte rekening met de volgende les die start.
Boek een proefles

 

Welke kleding draag ik tijdens een yogales?

Tijdens een yogales beweeg je veel. Draag daarom sportkleding of andere gemakkelijk zittende kleding. Probeer te loszittende kleding te vermijden, zodat je niet door je kleding wordt gehinderd. Yoga doe je op blote voeten maar neem warme sokken mee voor de eindontspanning. Ook sieraden en horloges kun je beter aflaten. Heb je lang haar? Dan is het handig om een haarband of een elastiekje mee te nemen.

Wat moet ik weten over het gebruik van de yoga ruimte, van Yoga Moyo Haarlem?

  •  Je kunt vrij gebruikmaken van de beschikbare yogamatten, meditatiekussens, blokken en dekens. Deze materialen worden regelmatig gedesinfecteerd. Graag de gebruikte matten reinigen met de aanwezige, mattenreiniger, dit na elke les waarin op blote voeten wordt gewerkt.
  • Neem alleen een klein handdoekje. Dit kun je gebruiken als hulpmiddel in je houdingen en eventueel over je ogen leggen tijdens de ontspanning.  Overige spullen laat je achter in de kleedruimte, zodat de yoga ruimte een rustige ruimte blijft.
  • De yoga ruimte is een ruimte van rust, respecteer dit.

Mag ik behalve mijn handdoek andere spullen meenemen in de yoga studio?

Bij het doen van je yoga-oefeningen is het prettig als je omgeving zo rustig en ruimtelijk mogelijk is. Daarom laat je tassen en overige spullen liever achter in de voorkamer. Een handdoek, vestje of andere yoga-gerelateerde gebruiksvoorwerpen kun je meenemen in de yoga ruimte.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn lichaam niet te warm wordt tijdens de lessen? 

Allereerst is het goed om je te realiseren, dat je jouw practice het beste met overgave kunt doen. Besteed er weinig moeite aan en zorg dat de houdingen altijd comfortabel – maar wel actief – aanvoelen. Verder helpt het om je niet te warm te kleden. Gebruik eerder laagjes, die je kunt uittrekken als je het te warm krijgt. Zorg ook dat je vooraf voldoende hebt gedronken, zodat je lichaam zelf de temperatuur goed kan reguleren. Verder zorgt een goede ademhaling bij elke oefening ervoor dat je temperatuur niet teveel oploopt. Je yogadocent helpt je hier graag bij.

Mag ik sokken aan bij yoga? 

Liever niet. Voor je eigen stabiliteit, aarding en veiligheid is het belangrijk dat je voeten goed contact maken op de yogamat. Met sokken aan kun je jezelf in sommige houdingen maar moeilijk staande houden. Ook met anti-slipsokken glijd je vaak nog weg.

Moet ik ervaring hebben om yoga te doen?

Nee, yoga is mogelijk voor iedereen, op elk niveau en ook met lichamelijke beperkingen. Voorwaarde voor een fijn gevoel is vooral dat je jouw eigen grenzen in de gaten houdt. De yoga docent begeleidt je graag bij het ontdekken en respecteren van je grenzen.

Boek een proefles
Yoga Moyo Haarlem

Aabieding van de maand augustus

Mini Travelset t.w.v. € 24,95 cadeau bij een jaarabonnement!

Ja ik wil
Combined Shape Created with Sketch.