Stay balanced! 3 balans houdingen om thuis te oefenen

“We gaan naar een balans houding.” Als ik dit zeg in de les voel ik gelijk een lichte paniek door de zaal gaan en hoor soms zelfs gezucht. Moet dit… Balanceren op je tenen of op één been, ja dat moet! Want het is zoooooo goed voor je. Je gebruikt vele spieren in je lichaam om te blijven staan. En geen balans zonder focus, dus een balans houding zorgt voor een gefocuste mind. Eén gedachte en je valt om. En een gefocuste mind, is een rustige mind!

Tijdens balans houdingen train je de kleine hersenen. De kleine hersenen coördineren en reguleren de werking van de spieren. Door je balans te oefenen krijg je dus meer grip op het bewegen van je lichaam. De balans van de meeste mensen is niet zo goed, waardoor het lichaam de hele dag aan het compenseren is. Dit kost overbodige energie.

De eerste paar keer dat je een balans houding aanneemt zal het meer moeite kosten. Je gedachtes zijn gewend om overal heen te vliegen en moeten nu worden gebundeld om je op één punt te focussen om te blijven staan. Je lichaam moet leren de goede spieren aan te spannen. Vooral de spieren in de core, de romp zijn erg belangrijk. En de kleine hersenen moeten eerst getraind worden om de balans te vinden.

Tips & Trucs

Ga eerst rechtop staan met je voeten op heupbreedte en sluit je ogen. Adem een keer diep in door de neus en uit door de mond en voel hoe je staat. Beide voeten stevig in de grond. Zo breng je de focus naar je lichaam en grond je jezelf.

Zoek een punt om op te focussen tussen ooghoogte en navellevel. Niet bij je tenen bijvoorbeeld, want dan kan je niet rechtop blijven staan en wordt je balans vinden nog lastiger. Door je op één punt te focussen ben je geconcentreerd.

Span voordat je naar de balans houding gaat je buikspieren aan, kantel je bekken omlaag en verbreed je borstkas. Zo sta je als een huis.

Zoek de in de houdingen rechte lijnen. Het gaat er niet om hoe hoog je been is, maar het is belangrijker dat jij recht staat en gefocust bent.

Vind je het moeilijk om je balans te houden? Ga dan naast een muur staan en zoek met één hand steun bij de muur. Wellicht kan je op langer termijn de muur loslaten. Als dat niet het geval is, maakt het ook niet uit, het gaat vooral om de focus die je creëert tijdens de houdingen.

tadasana-berghouding-yoga
Tadasana berghouding

Start easy op beide tenen

Berghouding, Tadasana houding 1.

  • Ga rechtop staan, als je balans goed is met de voeten tegen elkaar aan en anders met voeten op heupbreedte.
  • Inademend neem de armen zijlings mee omhoog totdat ze boven je hoofd zijn, op een uitademing weer zijlings mee omlaag.
  • Zoek een focuspunt en neem op de volgende inademing je armen weer mee omhoog en til tegelijkertijd je hielen op zodat je op je tenen staat. Als je voeten tegen elkaar aan staan probeer dan de voeten en benen tegen elkaar gedrukt de houden terwijl je omhoogkomt. Uitademend armen en hielen weer omlaag.
  • Herhaal nogmaals stap 3.
  • Inademend neem je je armen en hielen weer meer omhoog en blijf staan op je tenen. Blijf doorademen terwijl je op je tenen staat. Probeer de focus te houden.
  • Zoek je een uitdaging? Probeer dan de ogen te sluiten terwijl je op je tenen staat. Probeer in gedachte nog steeds te focussen op het punt voor je.
  • Adem ongeveer 5 keer in een uit en kom dan op de volgende uitademend kom weer omlaag met je armen en hielen. Val je tussendoor om? Geen probleem, zoek je focus opnieuw en begin weer bij stap 3.
  • Sluit de ogen en voel na.
  • Doe deze oefening driemaal achter elkaar. Ja zal merken dat je focus sterker wordt.
Boomhouding-vrksasana
Boomhouding Vrksasana

Zo krachtig als een boom op één been

Boomhouding, Vrksasana, houding 2.

  • Sta rechtop met beide voeten naast elkaar en je armen aan de zijkant van je lichaam.
  • Neem je gewicht mee op je rechtervoet en zoek een focuspunt.
  • Til langzaam je linkervoet op en pak je enkel. Plaats je voetzool tegen je rechterbeen aan terwijl je lichterknie naar buiten draait. Heb je veel ruimte in je heupen? Dan kan je je voet in je lies zetten, anders tegen je bovenbeen of tegen je onderbeen. Heb je moeite met je balans zet dat je voet tegen je enkel met je tenen op de grond. Je mag de hele binnenkant van je rechterbeen gebruiken alleen niet tegen de knie.
  • Span de buik aan, hou de rug en je standbeen recht en duw je voetzool en been tegen elkaar aan.
  • Als je je balans hebt gevonden kan je je handen optillen en in gebedshouding voor je borstkast plaatsen. Je staat nu in de boomhouding.
  • Blijf in deze houding rustig in en uitademen en probeer twee minuten te blijven staan.
  • Zoek je een uitdaging? Probeer dan op een uitademing naar je vingertoppen te kijken terwijl je blijft staan in de boomhouding.
  • Laat eerst rustig de armen zakken en zet daarna je beide voeten weer naast elkaar op de grond.
  • Sluit de ogen even en voel na.
  • Doe dan dezelfde stappen met je andere been.
Virabhadrasana III
Virabhadrasana III

Vlieg!

Virabhadrasana III armen zijwaarts, houding 3.

  • Sta rechtop met beide voeten naast elkaar en je armen aan de zijkant van je lichaam.
  • Inademend neem de armen zijlings mee omhoog en verstrengel je vingers boven je hoofd in elkaar op een uitademing en laat de schouders zakken omlaag.
  • Zoek een focuspunt. Neem je gewicht mee op je rechtervoet, inademend  strek je gehele lichaam.
  • Uitademend buig vanuit de heupen naar voren. Je armen komen naar voren en je linkerbeen komt omhoog, terwijl je de lengte behoudt tussen je handen en je linkervoet. De rug blijft recht. Zorg dat de linker heup niet naar boven komt. Het belangrijkste is dat je lichaam recht blijft, wellicht komt jouw lichaam dus niet horizontaal.
  • Als je lichaam horizontaal uitademend kun je de armen openen en de armen spreiden ter hoogte van de schouders.
    Blijf rustig doorademen, terwijl je je kruin en je tenen van elkaar weg blijft strekken. Je buikspieren zijn actief je standbeen is gestrekt. Als je omvalt begin je weer rustig bij punt 2.
  • Hou deze houding minimaal 5 ademhalingen vast.
  • Als je armen geopend zijn, inademend breng je je been weer omlaag, bovenlichaam omhoog en de armen gelijk naast je lichaam. Als je handen verstrengeld boven je hoofd zijn breng je op een inademing je hele lichaam weer verticaal met de armen boven het hoofd. En op een uitademing de armen weer naast je lichaam.
  • Sluit de ogen even en voel na.
  • Doe dan dezelfde stappen met je andere been.
  • Doe beide kanten twee keer voor een fijne practice, want vaak heb je de tweede ronde een betere balans.

Geef jezelf de tijd om je balans te oefenen. Je zal snel verschil merken als je jezelf de ruimte geeft om te oefenen zonder jezelf te veroordelen. Iedere dag is je lichaam anders. Probeer te accepteren dat je de ene keer stevig staat en de andere keer lekker aan het wiebelen bent.

Vind je het fijn om je balans te oefenen onder begeleiding van een van onze deskundige en toegewijde docenten? Boek dan hier introductiekaart voor €27,50 en  ondervind 3 maal zelf wat de balans houdingen voor jou kunnen doen.

Ook kan je bij de Yoga Moyo privélessen boeken.

Succes en hopelijk tot snel op het matje!

Marjolein Blaauwbroek

Marjolein Blaauwbroek

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam.  

Mijn yogareis begon in tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Mijn yogaopleidingen heb ik gevolgd in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken. 

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Wat vinden onze klanten van Yoga Moyo

Nieuwsgierig?

Ja, ik lees hier alle reviews
Combined Shape Created with Sketch.