Open your eyes – Doorbreek je gedachtenstroom met 4 fijne tips!

Yoga is naar binnen keren en de connectie zoeken met jezelf, maar ook je ogen openen voor alles om je heen. Ben jij je bewust van je omgeving die je passeert onderweg naar een afspraak? Of heb je het gesprek dat je gaat voeren alvast een paar keer voorgekauwd? Ruik je de geur van de producten die je in de pan doet of ben je met je gedachtes bij alles wat je die dag hebt meegemaakt? Stop met denken en ervaar! 

Automatische piloot 

Het grootste gedeelte van de dag laten we onze gedachtes ratelen en functioneren wij op de automatische piloot. Dit zorgt er voor dat we continue schipperen tussen het verleden en de toekomst en ons vrij weinig bewust zijn van wat er nu om ons heen gebeurd. Gedachtes overschaduwen de zintuigen. Geuren, beelden, geluiden. Er gebeurd zoveel moois om ons heen. Zonde om te missen. En hoe vaak heeft het overdenken jou geholpen? In het algemeen worden emoties, stress en prikkelbaarheid alleen maar versterkt.  

De truc is om je bewust te worden van de automatische piloot. Die is erg handig om niet elke dag opnieuw te moeten uitvinden hoe je je veters strikt of hoe je moet fietsen. Maar zorgt er ook voor dat je de hele dag door kan komen zonder te beseffen wat je aan het doen bent. Je zit dan de hele dag in je hoofd in plaats van in je lijf. 

yoga-moyo-haarlem
Yoga Moyo Haarlem

Denk bewust 

Denken is niet slecht. Het is goed om te kunnen plannen of handelingen uit het verleden te analyseren zodat je kunt leren van fouten. Maar plannen en analyseren zou een bewuste keuze moeten worden. Je hoeft niet tijdens het tandenpoetsen tien keer het gesprek met je leidinggevende of partner te herhalen. Wil je het gesprek analyseren. Ga er dan rustig voor zitten, wellicht met pen en papier. Let tijdens het tandenpoetsen op welke tanden je poetst en wat de druk is van de tandenborstel. Weet je eigenlijk wel hoe je tandpasta smaakt? 

Kom weer in je lijf

Om weer uit je hoofd te komen werkt het om op dingen te focussen die je nu kunt zien, voelen, ruiken en horen. Begin met een paar momentjes per dag. In het begin zul je merken dat je continue bezig bent met jezelf weer terughalen. Veroordeel jezelf niet. Moedig jezelf aan elke keer als je opmerkt dat je bent afgedwaald, want je had het ook niet kunnen opmerken. Misschien gaan je gedachtes ook wel met jou de discussie aan. Waarom doe je dit? Waar slaat dit op? Laat ook die gedachtes los en keer terug naar je omgeving.   

Hoe vaker je jezelf uit die ongecontroleerde gedachtestroom haalt hoe meer je zal ervaren op momenten dat je er niet bewust er voor kiest om je op de omgeving te focussen. De automatische piloot uitzetten kan namelijk ook een gewoonte worden. Want ja, we zijn nou eenmaal gewoonte dieren. Maar laten we dan wel voor de goede gewoontes kiezen. Gewoontes die ons ruimte en plezier opleveren. Weet je dat je bij Yoga Nidra echt volledig in je komt…..eens proberen? Boek hier je plekje

yoga-moyo-haarlem
Yoga Moyo Haarlem

Probeer de komende week deze tips:

 Tip 1: Tijd voor een ommetje 

  1. Ga naar buiten. Dat kan een natuurlijk gebied zijn, maar ook gewoon je woonwijk of stad. Het beste is om alleen te wandelen, anders is er de neiging om te gaan kletsen.  
  2. Kijk naar de lucht en adem diep in en uit. Hierdoor maak je bewust de omschakeling van werken of bezig zijn naar de tijd nemen voor een ommetje. 
  3. Begin met lopen. Voel de eerste 5 min hoe een voor een je voeten de grond raken. Merk op hoe de voetzolen zich afwikkelen en hoe de rest van het lichaam meebeweegt. De schouders zijn omlaag en de armen bewegen losjes mee.  
  4. Loop door en merk op wat je andere zintuigen signaleren. Wat ruik je? Wat zie je? Wat hoor je? En probeer je niet alleen de focussen op fijne geuren, beelden en geluiden. Merk alles in je op en blijf rustig minimaal 15 minuten doorlopen.    
  5. Waarschijnlijk dwalen de gedachtes vanzelf weer af. Wellicht door de observaties van de zintuigen. Herinneringen of dromen voor de toekomst. Probeer daar niet verstrikt in te raken. Op het moment dat je het opmerkt. Adem dan nog eens bewust in en uit en keer terug naar alles wat er om je heen gebeurd. 

Tip 2: Durf jij op een andere stoel te gaan zitten?

Is het je wel eens opgevallen dat je automatisch op dezelfde stoel of bank gaat zitten. Zelfs in de yoga studio heb je waarschijnlijk een plekje waar je het liefste ligt. Ga eens ergens anders zitten of liggen. Aan de eettafel thuis, op je werk of in de bus. Door te kiezen voor een andere plek, wordt de automatische piloot vanzelf even uitgeschakeld. Je ziet vanuit een andere hoek, wellicht zit je naast andere mensen, waardoor andere gesprekken ontstaan. Je zintuigen worden actiever, waardoor er minder kans is voor je gedachtes om gelijk aftedwalen.  

Tip 3:  Laat je verrassen  

Ben jij ook bang om iets te missen? Door ons goed voor te bereiden, proberen we zo praktisch mogelijk met onze tijd om gaan. Maar geniet je er ook van? Waarschijnlijk ben je in gedachte alweer bij je volgende activiteit. Door minder te plannen is er ruimte om te ervaren. Laat je verrassen. 

Boek de eerste film in de bioscoop gewoon volledig random koop de kaartjes en ga en laat je verassen. Loop de supermarkt in zonder boodschappenlijstje, kijk om je heen en koop een product dat je nog niet kent. En vooral op vakantie of een uitje. Hoe fijn is het om gewoon te dwalen door een stad, zonder te racen van museum naar museum. Heb je de stad of het land ervaren als je binnen een recordtijd de hoogtepunten hebt gezien? Ga zitten of loop rustig rond en kijk om je heen. 

Door je te laten verrassen en minder te plannen ervaar je meer rust en dankbaarheid. Want hoe kan je dankbaar zijn voor de zon als je de warme zon niet voelt op je huid? 

Tip 4: Take a breake 

Door een pauze in te lassen kan je lichaam beter aangeven wat het nodig heeft. De gedachtestroom blokkeert niet alleen de observaties van de zintuigen, maar ook de signalen die je lichaam jou geeft. Je hoofd wil alle hoogtepunten zien, maar je lichaam wil graag een uur in een parkje zitten en naar de voorbijgaande mensen staren of een goed gesprek voeren met je reisgenoot. Door naar je lichaam te luisteren ben je aan het einde van de dag niet moe, uitgeput en verdwaald in nog meer gedachtes.  

Het openen van de ogen gaat om aandacht voor alles om je heen. De natuur, je leefomgeving, vrienden en familie, maar voor al voor jezelf.

Adem rustig in ….en uit…… en ervaar.  

Vind je het moeilijk om je gedachtestroom los te laten? Volg dan een proefles bij Yoga Moyo, want yoga & meditatie kunnen jou hierbij helpen.  Boek een proefles

Marjolein Blaauwbroek

Marjolein Blaauwbroek

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam.  

Mijn yogareis begon in tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Mijn yogaopleidingen heb ik gevolgd in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken. 

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Vier met ons de zomer op de yoga mat

Koop voor 21 juni de zomer kaart voor maar €85,-

Claim hier je Zomer kaart
Combined Shape Created with Sketch.