Ontdek jouw favoriete meditatiehouding

“Ga in een comfortabele houding zitten en sluit je ogen.” Dit is dé zin waar de meeste yogalessen mee starten. Een comfortabele houding doet eerder denken aan onderuitgezakt op de bank liggen, of in een zitzak of stoel zitten. Tijdens de yogales wordt een houding bedoelt waarbij je zo comfortabel mogelijk rechtop zit. Maar hoe zit je comfortabel op de grond zonder dat je kramp krijgt? Of de neiging hebt om elke paar minuten te verzitten? Ontdek in dit blog welke meditatiehouding bij jou past!  

Een meditatiehouding is bedoelt om voor een langere periode stil te zitten zonder het lichaam te bewegen. Voor een diepe meditatie moet de wervelkolom zo recht mogelijk zijn zodat je lichaam rechtop blijft zitten als je spieren ontspannen. Hoe comfortabeler je zit, hoe makkelijker je kunt concentreren, dus hoe dieper je kunt mediteren. Waarom gaan we dan niet liggen? Op het moment dat je zit, blijf je alerter en is de kans dat je inslaap valt kleiner. Voor een fijne meditatie is het belangrijk dat je wakker en alert blijft. Leer hier waarom mediteren zo belangrijk is.

Alvast wat tips! 

Alle houdingen hieronder kan je zowel met je linker, als rechterbeen voor uitvoeren. Iedereen heeft een favoriete kant. Om je lichaam in balans te houden is het goed om zo nu en dan van been te wisselen. Als er tijdens het mediteren pijn ontstaat in de benen of knieën kom dan rustig uit de houding en masseer je benen. Neem de meditatie houding pas weer aan als het oncomfortabele gevoel verdwenen is. Zoek ook een andere houding als er delen van je lichaam inslaap vallen, dan blokkeer je waarschijnlijk een zenuw. Kom altijd rustig uit een meditatiehouding en beweeg en masseer voorzichtig je lichaam voordat je een andere houding aanneemt of weer gaat staan.

 Kleermakerszit

Deze houding wordt ook wel de basishouding genoemd en zorgt voor een goede fundatie. Als beide zitbotjes gelijkmatig op de grond rusten brengt deze houding balans, zowel mentaal, als fysiek. De houding zorgt voor een lichte druk op de onderrug waardoor het zenuwstelsel rustig wordt. 

slow-gentle-yoga-haarlem
Meditatie houding kleermakerszit 
  1. Ga zitten met je benen recht voor je. Als je onderrug bol trekt pak dan een dekentje of kussentje om iets hoger te zitten. 
  2. Buig een voor een je benen en plaats je voeten onder het tegenovergestelde been. 
  3. Trekt je onderrug bol of voel je druk op je knieën, kom dan nog hoger zitten. Om tintelende benen tegen te gaan zorg dat je knieën lager blijven dan je bekken.  
  4. Voel je je liezen, heupen of billen trekken leg dan een kussen of opgerolde deken onder je knieën zodat je knieën daarop kunnen rusten.   
  5. Voel je de druk van je enkels op de grond, leg dan een dun dekentje onder je voeten. Niet te hoog, want de voeten mogen niet hoger liggen dan de knieën.   
  6. Zorg dat je rug recht is, je armen losjes omlaag hangen en je handen op je knieën of in je schoot rusten.    

Maak het jezelf gemakkelijk 

Het meest comfortabel zit je in de kleermakerszit als je knieën kunnen rusten op de grond. Lukt dit niet? Probeer de knieën dan iets weider neer te leggen waardoor de voeten tegen elkaar aan liggen.

Heb je het gevoel dat je te veel moeite moet doen om de rug recht te houden, ondanks je op een meditatiekussen zit? Probeer dan een meditatiestoel. Een meditatiestoel is een stoel zonder poten, waardoor je met steun in de rug op de grond kunt zitten. Je kunt ervoor kiezen om in kleermakerszit in de stoel te zitten of met gestrekte benen met een opgerolde deken onder de knieën. 

Geen meditatiestoel in de buurt? Ga dan tegen de muur aanzitten. Dat kan in kleermakerszit op een meditatiekussen of met gestrekte benen met een opgerolde deken onder de knieën. Zorg dat je rug zo recht mogelijk blijft en je niet te veel gaat hangen. Met een rechte rug kan de energie beter stromen en blijf je alerter tijdens de meditatie.   

 

mediatie-houding-knielend
meditatie houding knielend

 Knielende houding  

In deze houding is het makkelijk om je rug recht te houden en heb je geen ruimte in de heupen nodig om lang in de houding te kunnen blijven zitten. De houding verbetert de stoelgang en versterkt de buikspieren.  

  1. Ga zitten met de knieën liggen tegen elkaar aan. Breng de grote tenen naar elkaar en laat de hielen naar buiten vallen.  
  2. Laat de billen zakken tussen de hielen.  
  3. Deze houding kan spanning veroorzaken bij de knieën of aan de achterkant van de benen. Pak dan een (meditatie)kussen of bolster en plaats die in de lengte tussen de benen/knieën. De billen rusten dan op het kussen.    
  4. Merk je dat je voeten zeer doen omdat je je voeten niet plat op de grond kunt neer leggen. Rol een dun dekentje op en leg die in de ruimte tussen de grond en je voeten. 
  5. Zorg dat je rug recht is, je armen losjes omlaag hangen en je handen op je knieën of in je schoot rusten.    

 

halve-lotus-meditatie-houding
Halve lotus mediatie houding

Halve lotus 

Probeer alleen deze houding alleen als je gemakkelijk in een kleermakerszit kunt zitten. 

  1. Ga zitten met je benen recht voor je. 
  2. Buig een been en plaats de voetzool aan de binnenkant van de tegenovergestelde dij op de grond. 
  3. Buig je andere been en leg de voet bovenop de tegenovergestelde dij. Plaats de hiel zo dicht mogelijk tegen de buik, zonder de knie te overbelasten 
  4. Voor deze houding is er ruimte nodig in de heupen. Als er spanning op de knie of heup komt. Kies dan voor de Kleermakerszit of de Knielende houding. 
lotus-meditatie-houding
Lotus meditatie houding

De lotus

Dit is een gevorderde meditatiehouding, die alleen uitgevoerd kan worden als er veel ruimte is de heupen en knieën. Wanneer de houding comfortabel aanvoelt zorgt deze houding voor extra stabiliteit en focus tijdens de meditatie.  

  1. Ga zitten met je benen recht voor je.
  2. Buig een been en plaats de voet op de tegenovergestelde dij met de voetzool naar boven gericht. 
  3. Buig ook je andere been en leg je voet boven bovenop je andere dij. Er mag geen grote spanning op de knieën staan. Beide knieën horen in contact te blijven met de grond. Zo niet, probeer dan de Halve lotus, de Kleermakerszit of de Knielende houding. Het is vooral belangrijk in deze houding dat je niets forceert.   

Ieder lichaam is anders. Probeer de verschillende houdingen uit met de aangegeven opties en kijk wat voor jou het fijnste voelt. Wil je graag hulp? Boek dan nu een proefles bij Yoga Moyo en een van de docenten kijkt graag met je mee! 

Boek nu een proefles
Marjolein Blaauwbroek

Marjolein Blaauwbroek

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam.  

Mijn yogareis begon in tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Mijn yogaopleidingen heb ik gevolgd in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken. 

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Vier met ons de zomer op de yoga mat

Combined Shape Created with Sketch.