Omhels je Inner Goddess

Creatief, intuïtief, liefdevol en warm zijn dé Superkrachten van een Wonder Woman. We leven in een wereld waarin hard werken, vermannen en ellebogenwerk de norm zijn. Op het moment dat je moeite doet om een bepaalde rol te spelen wordt je moe, prikkelbaar en sneller ziek. Je verliest letterlijk energie, vaak onderbewust. Als je leeft vanuit je eigen kracht, met jouw persoonlijke eigenschappen zal je merken dat je Inner Goddess groeit.

Yoga en meditatie kunnen hierbij helpen. Met yoga maak je dé verbinding met jezelf en je leert aanvoelen wat jouw krachten zijn. Door je practice hierop aan te passen kan je jezelf weer letterlijk opladen en je krachten versterken.  

Met twee voeten stevig op de grond 

Om in je eigen kracht te staan is het belangrijk om jezelf eerst te gronden. Als je gegrond bent voel je je veilig en zeker. Er zijn vele manieren om jezelf te kunnen gronden. Een goede manier is om zoveel mogelijk een goede basishouding aan te nemen, zodat je letterlijk met twee voeten op de grond staat en de energie goed kan doorstromen in je lichaam. 

De houding der houdingen 

In de basishouding zet je je voeten recht onder je lichaam op schouderbreedte. De tenen wijzen recht naar voren. De knieën zijn van het slot, licht gebogen. Het bekken is licht naar voren en omlaag gekanteld. Billen ontspannen om laag richting de grond. Zodat de rug niet hol trekt. De borstkas is vooruit en het hoofd rechtop. Schouders en armen naar achter en losjes omlaag. En een hele belangrijke gezicht- en kaakspieren ontspannen. Duw met het puntje van je tong tegen je gehemelte aan, vlak achter je boventanden en je kaken ontspannen zich automatisch. 

Check meerdere malen per dag of je rechtop staat. Als je ergens staat te wachten, je tanden aan het poetsen bent of met iemand in gesprek bent. Je zal merken dat je zelfvertrouwen vanzelf toeneemt! In bijna alle yogalessen bij Yoga Moyo komen houdingen voor om jezelf te gronden, zoals o.a  de Tibetaanse helende Yoga,  Slow&Gentle Yoga en Hatha Yoga. Nieuwsgierig?  Boek een proefles

Passievolle minimassage 

Een andere fijne manier om te gronden is jezelf masseren of je laten masseren. Neem vooral de aandacht voor je voeten. Wiebel met de tenen. Masseer dan een voor een je tenen en draai kleine rondjes over je voetzool richting je hiel. Draai tot slot rondjes met de voet vanuit de enkel om de laatste spanningen los te laten. 

Om het masseren extra fijn te maken kan je gebruik maken van een essentiële olie. Essentiële oliën werden van oudsher al gebruikt ter bevordering van de gezondheid, het geven van verlichting bij lichamelijke en geestelijke klachten en ter verdieping van meditatie en gebed. Probeer eens de Rock Your Night Body&Bath Olie van Rock Your World. Dan wordt het gelijk een echt verwen momentje voor jezelf!

Durf jezelf te uiten 

Emoties worden vaak als negatief gezien. Maar door emoties te verstoppen worden ze op de achtergrond alleen maar sterker. Uiteindelijk komen ze er toch uit. Dan vaak als een wervelwind die niet te stoppen is, waardoor je over emotioneel wordt. De truc is om dit punt voor te zijn. 

Veel emoties houden we vast rond de heupen. Om die emotionele ballast kwijt te raken, zodat je de huidige emoties beter kunt handelen is het goed met de heupen te draaien of om houdingen aan te nemen die de heupen openen. 

Durf-jezelf-te-uiten
Durf jezelf te uiten

Draaien met die heupen 

  1. Ga rechtop staan met de voeten iets wijder dat heupbreedte met de tenen recht naar voren. 
  2. Leg de handen op de onderrug (niet op de billen)met de vingers omlaag. 
  3. Sluit de ogen en draai de heupen rechtsom. Adem in naar voren en adem uit naar achter. Begin langzaam. Als het veilig voelt kan je het tempo iets versnellen. Draai minimaal 30 seconden. 
  4. Draai steeds langzamer tot dan je weer stilstaat. 
  5. Laat de handen omlaag zaken. Adem diep in door de neus en uit door de mond. Voel na. Doe daarna hetzelfde aan de andere kant.   

Vlieg als een vlinder 

  1. Ga zitten met een rechte rug en plaats de voetzolen tegen elkaar aan. Knieën vallen naar buiten. Als je voelt dat je onderrug gelijk bol trekt pak dat een kussentje om iets hoger te kunnen zitten. 
  2. Pak je voeten of enkels vast en beweeg de knieën langzaam op een neer. 
  3. Hou de knieën weer stil, maar de rug recht bij een inademhaling en buig voorover tijdens een uitademhaling. 
  4. Ontspan je lichaam. Laat je armen en hoofd hangen. Schut zachtjes heen en weer met je nek om de spanning in je nek los te laten. Trek niet aan de voeten of benen maar probeer tijdens een uitademhaling te ontspannen, zodat de knieën tijdens de ontspanning dichter naar de grond toezakken. Adem naar de omgeving van je heupen en billen. Maak het zacht. Hou de beweging minimaal 3 minuten vast.   
  5. Rol op een inademhaling je rug weer omhoog. Strek de benen uit naar voren en schut de overtollige spanning los.         

Tijdens draaiende en openende heupbewegingen wordt ook de intuïtie en creativiteit aangewakkerd. Deze oefeningen zijn dus ook erg goed als je bijvoorbeeld een writer’s block hebt of moeite hebt met het maken van een keuze. 

Open je hart 

Zorg goed voor jezelf en voor de mensen om je heen. Je kwetsbaar opstellen en mensen dichtbij laten komen kan beangstigend aanvoelen. Maar op het moment dat jij je hart opent zal je merken dat de verbinding met jezelf en met andere sterker wordt en daardoor meer in je eigen kracht komt te staan. Je kunt beter aangeven wat jij nodig hebt en aanvoelen wat de mensen om je heen kunnen gebruiken. Deze wisselwerking zorgt voor een warm en openhouding, waardoor de angst plaatsmaakt voor een zacht en blij gevoel. 

hart-meditatie
Hart meditatie

Meditatie voor een warm en open hart 

  1. Ga in een meditatiehouding zitten met een rechte rug en sluit je ogen
  2. Volg de natuurlijke ademhaling in en uit 
  3. Verbeeldt je dat iemand zacht een hand legt op je boven rug ter hoogte van je hart. De hand bied steun. Merk op dat je borstkas ontspant.
  4. Verplaats je ademhaling naar je borstkas. Voel dat je bij iedere ademhaling je borstkas wordt vult met nieuwe warme energie. 
  5. Maak tijdens een in ademhaling je borstkas zacht, zodat er meer ruimte is voor de warme energie. Voel hoe je lichaam zich uitzet als een ballon en weer leegloopt.
  6. Houdt bij een uitademing je borstkas hoog en laat de lucht weglopen door de buikspieren zacht samen te trekken. Houdt je boven lichaam zacht.
  7. De rug blijft recht en stevig en alles daarom heen wordt zacht.
  8. Voel dat er ruimte ontstaat in de borstkas en je lichaam wordt gevuld met warme energie. Liefde.
Marjolein Blaauwbroek

Marjolein Blaauwbroek

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam.  

Mijn yogareis begon in tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Mijn yogaopleidingen heb ik gevolgd in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken. 

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Wat vinden onze klanten van Yoga Moyo

Nieuwsgierig?

Ja ik lees hier alle reviews
Combined Shape Created with Sketch.