Kun jij nog echt ontspannen?

Daar lig je dan, je hebt net een fijne serie oefeningen in de yoga les gedaan en je maakt je klaar voor de eind ontspanning de Savasana oftewel de lijkhouding. Je trekt lekkere warme sokken aan, en pakt de be calm aura spray en een dekentje, kortom je nestelt je heerlijk op je yogamatje. Kom maar op met die eindontspanning, die kan ik wel gebruiken, denk je bij jezelf. De yoga docent begeleid je naar de Savasana door middel van geleide visualisatie en dat gaat allemaal nog prima je lichaam ligt er ontspannen bij maar dan……dan wordt het stil de yoga docent is klaar met haar visualisatie.

Maar bij jou in je hoofd beginnen allerlei gedachtes een loopje met je te nemen. Het vliegt alle kanten uit van, hoelang moet ik zo liggen, wat zal ik vanavond eten, tot misschien moet ik wel van baan veranderen of waar gaat het leven eigenlijk over. Dit zijn allemaal hele normale gedachtes die tijdens de savasana kunnen opkomen in je hoofd.

De voordelen van Savasana

Hoe kan dat nou dat de Savasana zo’n makkelijke oefening lijkt maar in feite de moeilijkste oefening binnen de yoga is maar tevens ook een heel belangrijke.

Het is normaal  dat je mind protesteert in deze diepe ontspanning. Het is de beproeving van de bewuste overgave. Met oefenen en geduld kom je uiteindelijk makkelijker en langer in de oefening.

De voordelen van de savasana zijn er velen het helpt bij oa

  • slapeloosheid
  • hoge bloeddruk
  • moeheid
  • stress
  • milde depressie

Het kalmeert ook het zenuwstelsel en brengt je hele lichaam in een staat van ontspannen zijn. Je vermoeide spieren, je gespannen schouders, je kaken worden zachter en de ogen stil, wanneer de ogen stil zijn wordt het ook stil in je hoofd.

Yoga Haarlem

In 5 stappen de Savasana

  1. Zorg dat je warm bent aangekleed sokken en eventueel een vest (je wil het niet koud krijgen) . Pak kussens, bolsters en eventueel een deken en nestel jezelf comfortabel op je mat, op je rug met je ogen gesloten. Leg je armen wat van je lichaam af met de handpalmen naar boven, de voeten liggen op heupbreedte en de voeten laat je ontspannen naar buiten vallen. Des te comfortabeler je ligt, des te meer je kunt ontspannen. En als je ontspannen bent kun je je sneller overgeven aan de stilte en je meer voor jezelf uit kunt halen.
  2. Adem rustig in de buik, gedurende de Savasana. De in en uitademing geschiet door de neus.
  3. Ga in gedachte je lichaam al je lichaamsdelen af (voeten, benen, bekken, achterkant rug, nek, hoofd, armen, handen en vingers). Laat ze bij iedere uitademing verder in de aarde gaan. Vergeet ook de kaken, mond en neusvleugels, dmv ze aan te spannen en los te laten, komen ook die gedeeltes van je lichaam in een diepe ontspanning.
  4. Je hele lichaam is nu ontspannen, daardoor is je adem rustig, een rustige adem maakt het denken stil. Merk je dat onrust in je gedachten komt, ga dan met je aandacht naar je lichaam en de adem in de buik. En voel dat het weer stil wordt, ruim en licht.
    Voel hoe je ligt op de grond, overgegeven aan de zwaartekracht. Blijf zo minimaal 7 minuten liggen. Je kunt een timer zetten. Zelf vind ik de timer van insight timer heel prettig (gebruik ik ook voor de meditaties) www.insightimer.com
  5. Na de 7 minuten, beweeg je eerst de voeten en dan de handen. Wrijf daarna je handen warm en leg ze als kommetjes over je ogen, wrijf je gezicht (ontwaak al je zintuigen).
    Rek je nog eens goed uit en ga een moment op je rechter zij liggen. Hou je ogen gesloten, wanneer je er aan toe bent komt je weer zitten en open langzaam weer je ogen.
    Savasana is een tijd van rust, maar het is niet de bedoeling dat je in slaap valt. Mocht je toch in slaap vallen, wees dan niet te streng voor jezelf. Erken dat je rust nodig had, bij meer oefening zal je merken dat je jezelf kunt trainen om te rusten en niet in slaap te vallen -;)
    Enjoy!

Ps: Wist je dat je tijdens de Yoga Nidra de hele tijd in de Savasana ligt?  Zelf ervaren hoe ontspannend de Savasana is, boek dan snel een proefles bij Yoga Moyo Haarlem.

Boek nu een proefles
Monique Hasselo Smits

Wie is MOYO

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 43 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij Yoga Moyo Haarlem, de uitspraak maak van je hobby je beroep voer ik met volle overgave uit. Verder ben ik trotse moeder van twee kinderen en getrouwd met de allerliefste. Heb een rode kater en twee konijnen en probeer mijn eigen groentes en fruit te telen in ons stadstuintje, tot grote vreugde van onze konijnen.

Op mijn blog vind je regelmatig nieuwe artikelen over yoga, gezondheid en ayurveda. Kijk lekker rond, neem er een kopje thee bij en enjoy!

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Product van de maand! Calming Pillow Spray

Spray in je slaapkamer of op je beddengoed voor je gaat slapen.

Kijk hier
Combined Shape Created with Sketch.