Hoe blijf je uit de herfstdip

Herfsttips uit de Ayurveda

De herfst is in volle gang de bomen zijn kaal en de herfstwind raast om de huizen, kou en regen zorgen ervoor dat je onrustig in je hoofd kan voelen en dat je lichaam op een lager pitje gaat. Ook al wonen velen van ons in steden met verwarmde huizen toch reageren we op de seizoenen, wanneer de natuur zich terugtrekt in de herfst bewegen wij mee. Dan is het tijd om extra aandacht aan jezelf te geven met beproefde tips uit de ayurveda.

De seizoenen hebben volgens de Ayurveda (de Indiase geneeskunde) vat op onze lichaam en geest. De herfst is het seizoen van Vata het seizoen van wind en kou. Dit is een van de drie dosha’s (basiskrachten). De andere zijn Kapha en Pitta.

De dosha’s zijn ook in jou lichaam te vinden in jouw eigen unieke samenstelling. Wanneer de dosha’s met elkaar in balans zijn, dan ben je in gezond en fit. We voelen ons goed en stralen natuurlijke schoonheid uit.

Er zijn veel factoren die het evenwicht van de dosha’s beïnvloeden, bijvoorbeeld onze dagelijkse routine, de voeding en de jaargetijden. Eenmaal uit evenwicht kunnen er ziektes en andere klachten onstaan.

Boek nu een proefles

Typische herfstklachten

Slapeloosheid, een droge huid, verkoudheid, pijnlijke gewrichten, lage- rugpijn en obstipatie. Maar ook verminderde concentratie, onzekerheid en onrust zijn o.a een disbalans van Vata.  Het is daarom voor iedereen belangrijk om in de herfst vata te verlagen. Vata is droog, koud en ruw en staat voor beweging. Door het tegenovergestelde te doen creëer je weer balans.

Wees lief voor je lijf

  • Masseer je lichaam met olie (biologische, bij voorkeur sesamolie).
  • Het liefst ’s avonds, laat de olie een kwartiertje intrekken en stap dan onder de warme douche. Doe ook een druppel op je kruin (daar zit je kruinchakra) en masseer de olie met draaiende bewegingen in.
  • Zorg voor warmte, warme kleding, warme voeding
  • Vermijd heel zware fysieke inspanningen, overmatig sporten, teveel mentale activiteit etc.
  • De geuren sandelwood en roos zijn kalmerende geuren, voeg ze toe aan je bad of doe ze in een luchtverstuiver of olielampje.

Verlaag je tempo

In de herfst is het goed om je tempo wat te verlagen, ook in je yogabeoefening. Zo voorkom je pijnlijke gewrichten, lage rugpijn en een onrustige geest. Voorbeelden van Vata verlagende oefeningen zijn:

  • De berghouding deze zorgt voor stabiliteit en neutraliteit
  • De staande tang is een vooroverbuiging, de houding brengt je bij diepe ontspanning/overgave en het versterkt je algemeen welbevinden.
  • De kindhouding, bevrijdt en ontspant je spieren, De houding helpt je bij het loslaten van stress en kalmeert de hersenen.
  • Bikram en Ashtanga yoga zijn qua stijl minder geschikt voor de herfst. Als je wel deze vorm beoefent, breng dan zachtheid in je bewegingen.
Boek nu een proefles

Eet warm

Warme maaltijden en gekruid voedsel hebben een verwarmend effect op je lichaam. De kruiden en specerijen stimuleren bovendien je spijsvertering.

  • Warme voeding, omdat vata koud is van nature. Zacht, goed gaar gekookt voedsel, dat gemakkelijk verteert. Denk aan soep, stamppotten, stoofschotels, havermoutpap. Rauwkost en crackers kun je beter laten staan.
  • Vasten doe je ook liever niet in de herfst, mocht je het toch niet kunnen laten, vast dan maximaal 1 dag per week met mungbonensoep.
  • Voeg voldoende olie toe aan je eten, je kunt ook ghee gebruiken dit is geklaarde boter. Ghee heeft o.a als voordeel dat het goed is voor de spijsvertering.
  • Last but not least, hoe jammerlijk ook, je wijntje kun je maar beter laten staan, alcohol is zeer vluchtig een dus erg verstorend voor de balans van de dosha´s. Evenals alle koude dranken wat erg lekker is zelfgemaakte chai.

Zorg voor ontspanning

  • Neem regelmatig tijd voor ontspanning door bijvoorbeeld yogalessen te volgen. Begin met elke avond voor het slapen gaan een minuutje met mediteren en bouw het lanzaam op.
  • Rust is zeer belangrijk, ga rond 22 uur slapen. Heb je last van slapeloosheid of slaap je onrustig, masseer dan voordat je naar bed gaat je voeten met sesamolie. Een oogkussentje geeft ook meer rust.
  • Ga de natuur in en zet je telefoon dan gewoon een uurtje uit. Neem de tijd om de omgeving in je op te nemen.

Neem elke dag wat tijd voor jezelf


 

Monique Hasselo Smits

Wie is MOYO

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 43 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij Yoga Moyo Haarlem, de uitspraak maak van je hobby je beroep voer ik met volle overgave uit. Verder ben ik trotse moeder van twee kinderen en getrouwd met de allerliefste. Heb een rode kater en twee konijnen en probeer mijn eigen groentes en fruit te telen in ons stadstuintje, tot grote vreugde van onze konijnen.

Op mijn blog vind je regelmatig nieuwe artikelen over yoga, gezondheid en ayurveda. Kijk lekker rond, neem er een kopje thee bij en enjoy!

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Product van de maand! Meditatiedeken van ComfortZen

Hou jezelf warm met deze heerlijke zachte meditatiedeken

Kijk hier
Combined Shape Created with Sketch.