Die eeuwige Downward Facing dog!

Downward facing dog, downward facing dog, downward facing dog. Deze houding blijft terugkomen tijdens de yoga les, maar waarom?! Voor een (beginnende) yogi kan deze houding een nachtmerrie zijn. Er wordt tijdens deze houding wat afgezucht in de yoga les. Het is niet voor niets één van de meest effectieve asanas. Blijf dus vooral oefenen! Wellicht dat iets meer achtergrondinformatie je doorzettingsvermogen aanmoedigt:   

Adho mukha svānāsana

Downward facing dog betekent in het Sanskriet, de taal van de oude yogageschriften: Adho mukha svānāsana.

Adhas = naar beneden kijken 

Mukha = gezicht 

Svāna = hond 

Āsana = houding 

In het Nederlands dus ook wel de Omlaagkijkende of Neerwaarste hond. Yogi’s lieten zich inspireren door de natuur, daarom zijn meeste yogahoudingen gebaseerd op dierlijke bewegingen. Ieder dier staat bekend om zijn eigen gave of kracht. Door je te verplaatsen in een dier tijdens de yogales, wordt je je meer bewust van de dierlijke krachten waardoor je dichterbij je natuurlijke intuïtie komt te staan en minder zal handelen vanuit het rationele, het verstand.    

De hond staat symbool voor trouw, loyaliteit, bescherming, vrijgevigheid, vriendschap,  intuïtie en enthousiasme. Dus blijf vooral lachen en kwispelen in de houding en bewaak je eigen grenzen.  

Stap voor stap in de houding  

  1. Ga in de kathouding zitten, op handen en knieën. Handen onder de schouders, knieën onder de heupen en de rug is recht.   
  2. Spreid je vingers, plaats je middelvinger recht vooruit en verdeel de druk over de gehele handen. 
  3. Adem in en span de spieren aan van de handen tot aan de schouders 
  4. Krul de tenen onder je voeten
  5. Adem uit en duw je heupen omhoog en strek de armen, benen en rug. Een grote driehoek. Verleng de rug zo lang mogelijk. Één lange lijn vanaf de kruin tot aan het staartbeen. Blijf goed afzetten vanuit de handen om de rug verlengen. 
  6. Open de schouderbladen door je oksels van je oren af te draaien, richting je voeten. 
  7. Je hoofd is in het verlengde van de rug.    
  8. Duw de hielen zover mogelijk van je af richting de grond. 
  9. Om terug uit de houding te komen kan je de knieën weer langzaam buigen en kom je terug naar de kathouding, op handen en knieën.   

HELP!

Pijnlijke polsen? Zet je handen iets hoger bijvoorbeeld op een blok of stoel zodat het gewicht zich meer naar de benen en voeten verplaatst. Of probeer de houding niet op de handen maar op de onderarmen. Is dit nog een te grote uitdaging? Probeer je rug dan helemaal te verlengen terwijl je met de handen op arm afstand tegen een muur aan duwt.    

Vervelende druk op de schouders? Plaats dan de handen breder dan schouderbreedte. Ook kan je de handen iets naar buiten draaien.  

Kromme rug? Buig dan de knieën zodat je je staartbeen verder van je af kunt strekken. Hou de armen wel gestrekt.  

Dé voordelen 

Langer langer langerrr 

Je stretcht je armen, schouders, rug, torso, hamstrings, kuiten, alle andere spieren in je benen en je opent je borstkas. Vandaar dat deze houding totaal niet ontspannen aan kan voelen. Om comfortabel in de houding te blijven staan heb je ruimte nodig in verschillende spiergroepen. Ook kan je het gevoel hebben dat je handen en voeten wegglijden. Dat kan te maken hebben met de ondergrond waarop je de asana uitvoert, maar ook met de kracht in je spieren. Je lichaam heeft veel kracht nodig om je staartbeen omhoog te duwen. Oefening baart kunst! 

De wervelkolom wordt recht getrokken. Erg handig! Aangezien de gewoonte tegenwoordig is om de halve dag als een banaan en/of verkrampt achter de computer te zitten. Door de rug rechter te maken zal de spanning in de spieren afnemen en kunnen lichte rugklachten verdwijnen.  

Laat dat bloed maar stromen  

Doordat je ondersteboven staat kan het bloed vrijer stromen door de organen omdat je hart minder hard hoeft te pompen. Ook stroomt er meer bloed naar het hoofd waardoor de houding goed werkt tegen hoofdpijn. Ja, je leest het goed, een beetje hoofdpijn is geen excuus! 

Relaxxx 

Er ontstaat meer ruimte in het gebied van de borst en schouders waardoor er meer ruimte ontstaat om diep te ademhalen. Een diepere ademhaling zorgt voor een diepere ontspanning, waardoor je uiteindelijk de houding langer vast kunt houden. Daarnaast lopen enkele grote zenuwen langs de wervelkolom. Door ruimte te creëren tussen de wervels krijgen de zenuwen meer ruimte en maakt spanning plaats voor ontspanning. 

Goed voor het koppie 

De downward facing dog verbetert je focus. Je werkt met zoveel spieren tegelijk dat er geen ruimte is voor je gedachtes om af te dwalen. Je kunt alleen je rug verlengen als je bewust de grond met je handen en voeten van je afduwt. Tot slot zorgen voorover buigingen er voor dat je dieper naar binnen kunt keren. Op het moment dat jij je kunt overgeven aan de houding, dus comfortabel in de houding staat begint het meditatieve aspect te werken. De houding wordt dan een momentje van rust in plaats van een uitdaging. Geef je lichaam de tijd om dit punt te bereiken. 

Overtuigd? Begin vandaag nog met deze houding tijdens een van onze yoga lessen, boek hier je yoga les bij Yoga Moyo Haarlem.

Geschreven door: Marjolein Blaauwbroek, yoga docent bij Yoga Moyo Haarlem.

 

  

Marjolein Blaauwbroek

Marjolein Blaauwbroek

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam.  

Mijn yogareis begon in tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Mijn yogaopleidingen heb ik gevolgd in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken. 

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Product van de maand mei: Full moon aura spray

De zwoele combinatie van ylang ylang, roos, mandarijn en lavendel versterken je vrouwelijke energie en openen het hartchakra.

Kijk hier
Combined Shape Created with Sketch.