De top 5 van veel voorkomende yoga termen. Ken jij ze?

Wanneer je dan eindelijk de stoute schoenen hebt aangetrokken en je weg hebt gevonden naar de yogamat, bij Yoga Moyo Haarlem ;). Is de kans heel groot dat je tijdens je lessen termen te horen krijgt, die weliswaar zeer exotisch klinken maar waarvan  je geen flauw idee hebt wat ze nou eigenlijk betekenen. Voor mij was dit toen ik meer dan 20 jaar geleden voor het eerst kennis maakte met yoga, ook het geval. Want wanneer spreek je nou Sanskriet (betekent volmaakt) de oude Indiase heilige taal.

Om je op weg te helpen zal ik de top 5 van meest voorkomende termen aan je uitleggen. Zodat waneer je de volgende keer weer op je yogamatje staat weet wat wat er wordt bedoelt met…….

Boek nu een proefles

Namaste

Groeten vanuit ’t hart

Namaste heeft zijn oorsprong in het Sanskriet “nam” (buigen) en betekent “ik buig voor jou”. Namasté is in een gebruikelijk hindoeïstisch gebaar om elkaar te begroeten en respect te tonen. Daarbij worden de handpalmen tegen elkaar voor de de borst (waar het hartchakra zich bevind) gebracht met de duimen voor het borstbeen. Tevens wordt er een lichte buiging gemaakt met het hoofd, het buigen van het hoofd geeft blijk van respect, liefde en vriendschap.

Vaak wordt Namaste ook verwoord in een gedicht.

Ik eer de plek in jou waar het hele universum samenkomt.

Ik eer de ruimte in jou waar liefde-waarheid-licht en vrede heersen.

Wanneer jij in die plek bent in jezelf en ik in die plek in mijzelf, dan zijn wij een.

 

Chanten

Breng al zingend je hartslag in balans

Chanten is het langdurig, zingend herhalen van teksten, woorden of klanken. Door het chanten komen adem en hartslag in balans, en kom je in een andere staat van bewustzijn. Deze staat van bewustzijn wordt ook wel transpersoonlijk genoemd. Iedereen kan chanten! Je hoeft alleen maar te durven en te vertrouwen dat elk geluid wat uit je lijf komt goed is. Een van de meest makkelijke wijze van chanten is om na een diepe, langzame inademing op de uitademing een toon te laten horen, liefst zo diep mogelijk, en dan in je eigen lijf voelen waar het resoneert. Ik vind het erg fijn om voor voor de les start en aan het einde de mantra AUM te chanten. Vaak merk ik dat de mantra die we na les chanten een veel harmonieuzere klank heeft met de groep dan voor de les. Herken jij dit ook?

Boek nu een proefles

AUM/OHM/OM

Voel de trillingen

Aum staat voor de basistrilling van het universum. Het staat voor het basisritme van de energie waaruit al onze materie is opgebouwd. Het staat voor de oerklank die alles doordringt en zo voor een vibratie zorgt die het gehele universum in beweging houdt.  Voor yogi’s is het een krachtige mantra en belangrijk symbool. In de veda Mandukya Upanishad is geschreven: “Ohm: dit eeuwige woord is Alles; wat was, wat is en wat zal Zijn.

Hoe doe chant je de mantra AUM?

  • A  AAaahh… de meest open en diepe keelklank. Dit is het stadium van menselijk bewustzijn en het staat voor het ontwaken op aards of materieel niveau.
  • U UUuuhh… de klank die het meest voor in de mond ligt; de geschreven U wordt uitgesproken als “oe”. Dit is het stadium van droombewustzijn (denken, voelen, wensen, willen).
  • M MMmmmm…de sluiting van de mond. Dit is het stadium van diepe slaap-bewustzijn ofwel de ondefinieerbare eenheid-der-dingen.

AUM als geheel staat voor de beleving van het oneindige, het kosmisch bewustzijn.

Wanneer je volgende keer weer in de les de mantra AUM chant concentreer je dan eens op de trillingen. Het brengt je naar een diepere staat van bewustzijn. Bovendien vertelt het wel of niet ervaren van de trillingen ook iets over hoe waar jij op dat moment staat in je proces van ontwikkeling. Hoe gevoelig ben jij op het moment van uitspreken voor de subtiele signalen van het leven?

En zo is de mantra AUM eigenlijk een yoga-oefening op zich. De betekenis van AUM is dus niet alleen een vertaling maar vooral een gevoel. De mantra niet alleen een woord maar een vertaling van het oneindige proces van yoga waarin we steeds weer de cirkel maken van het aardse naar een hoger bewustzijn en daarin weer het aardse.

Wil je horen hoe de AUM matra klinkt klik dan op de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=S7l0buU6tKE

Asana

Volg het pad

Het woord Asana betekent in het Sanskriet zitten. Maar binnen de yogawereld verstaat men onder asana meer. Namelijk een nauwkeurig aangenomen lichaamshouding, waarin men enige tijd blijft zitten, staan of liggen. Het is de voorbereiding om te kunnen mediteren. Gedurende de tijd van de asana wordt alle aandacht van de geest daarop geconcentreerd. In tegenstelling van wat veel mensen denken is het uitvoeren van de yogaoefeningen  een onderdeel van de yoga.

Patanjali  ook wel beschouwd als de ‘vader’ van Yoga, beschrijft yoga als citta vrtti nirodha: het stillen van de wervelingen van de geest (de staat van volledige mentale stilte). Door het achtvoudige pad te “bewandelen” kun je tot deze staat van volledig mentale stilte komen. De Asana’s zijn een onderdeel van het derde pad.

Ujjayi adem

Adem als een overwinnaar

Binnen de yogatraditie zijn vele soorten Pranayama’s ademhalingstechnieken, maar ujjayi breath is wel een veel toegepaste en bekende techniek, bij de Slow Hatha Yoga gebruiken we deze techniek ook. Hij wordt ook wel de overwinnaars adem genoemd.

Het zorgt voor concentratie en innerlijke verstilling en tevens zorgt het voor kracht vanbinnenuit.  Tijdens de Ujjayi verleng je je adem. De adem wordt daardoor rustig en diep. Dit is handig tijdens het uitvoeren van asana’s (yogahoudingen). Deze ademhalingstechniek kan daarnaast ook fijn zijn tijdens het mediteren (waarbij je ook de innerlijke verstilling opzoekt). Ujjayi wordt ook wel de adem van de oceaan of Darth Vader genoemd, de adem geeft namelijk een lichtelijk ruizend geluid.

Zelf oefenen?

  • Ga ontspannen zitten in de kleermakerszit
  • Strek je wervelkolom op naar de kruin, schouders laag, armen ontspannen, handen op je knieën
  • Observeer nu je adem
  • Open je ogen, adem uit met je mond open alsof je een spiegel wil later beslaan en tegelijk haaa te zeggen, herhaal dit een aantal keer. Je maakt hierbij al wat geluid, heb je dit onder de knie ga dan verder
  • Sluit nu je mond maar blijf ademen in en uit door je neus alsof je een spiegel wil laten beslaan. Vind je het nog lastig, druk ter oefening het puntje van je tong tegen je gehemelte en hou vast terwijl je je concentreerd doorademt.
  • Als je het goed is klinkt je adem als Darth Vader of als het ruisen van de oceaan.
Irest-yoga-nidra
Irest Yoga Nidra
Monique Hasselo Smits

Wie is MOYO

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 43 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij Yoga Moyo Haarlem, de uitspraak maak van je hobby je beroep voer ik met volle overgave uit. Verder ben ik trotse moeder van twee kinderen en getrouwd met de allerliefste. Heb een rode kater en twee konijnen en probeer mijn eigen groentes en fruit te telen in ons stadstuintje, tot grote vreugde van onze konijnen.

Op mijn blog vind je regelmatig nieuwe artikelen over yoga, gezondheid en ayurveda. Kijk lekker rond, neem er een kopje thee bij en enjoy!

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Wat vinden onze klanten van Yoga Moyo

Nieuwsgierig?

Ja, ik lees hier alle reviews
Combined Shape Created with Sketch.