De kindhouding, voelt als thuiskomen.

Zoals jullie weten ben ik een fan van Slow Down. Als je alleen maar aan het knallen bent en je lichaam en mind met alle geweld tot het uiterste laat gaan mat je jezelf totaal af. Door balans te vinden in je leven en je lichaam en geest met zorg en respect te behandelen, creëer je een harmonieuze vriendschap tussen je mind en body. Een vriendschap waarin je niet constant op je tenen hoeft te lopen zodat je totaal uitgeput ’s avonds op de bank neerploft en je geen boe of bah meer kunt zeggen. Houdingen zoals de kindhouding zorgen dat je weer thuis komt bij jezelf, en dat geeft je een fijn gevoel. Je kunt de houding als onderdeel van een serie doen maar ook wanneer je weer rust in je hoofd wil krijgen.

Boek nu een proefles

Laat het los

De Balasana oftewel de kindhouding is de houding van thuiskomen, omdat we hem allemaal kennen. Iedereen heeft deze houding (foetus houding) gelegen in de baarmoeder waarin je ultime comfort en veiligheid vind. Het kalmeert de geest en geeft nieuwe energie. Binnen deze houding breng je de adem richting de onderrug. Net als alle vooroverbuigingen brengt de kindhouding je ook naar binnen, het is een houding waarin je kunt verstillen en de buitenwereld voor even kunt buiten sluiten. Je rug is in deze houding het schild die al je vitale organen beschermt, door je voorhoofd op de grond te plaatsen en bij iedere uitademing het voorhoofd meer de aarde in te laten komen, komt onze geest tot rust. Je adem wordt rustiger en onze hersenactiviteit ook. Daarnaast, sterkt het de onderrug op een zachte manier, masseert de buikholte organen en stimuleert het verterings en afscheidingsproces in het lichaam.

Kindhouding

Stap-voor-Stap Instructies

  • Begin op handen en voeten (de kat houding)
  • Breng je grote tenen tegen elkaar aan, en knieen zover uitelkaar dat er bij vrouwen twee vuisten tussen kunnen en bij mannen 1 vuist. Adem in en uitademend breng je je zitbotjes richting je hielen. Je laat je handen naar voren van je af glijden. Laat ze hier liggen of
  • Leg je handen op de vloer naast je voeten met de handplamen naar boven gekeerd. Ontspan de voorkant van je schouders richting de vloer.
  • Inademend, adem in in de onderbuik en voel de ruimte naar de achterkant van het bekken. UItademend ontspan je je bilspieren, armen en schouders.
  • Adem nogmaals diep in door naar de achterkant van je rug, en uitademend ontspan je je onderrug en laat je je voorhoofd nog meer de aarde in komen. Adem door….
  • Balasana is een rustpose. Houd deze pose tussen de 30 seconden en een paar minuten vast.
  • Om omhoog te komen leg je je handen naast je hoofd aan beide kanten en je richt je hoofd iets op. Je brengt de aandacht naar de kruin.
  • Adem uit en inademend kom je aan de kruin weer omhoog.

Geschreven door: Monique Hasselo Smits
Fotografie: MOOS fotoos

Boek nu een proefles

Monique Hasselo Smits

Wie is MOYO

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 43 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij Yoga Moyo Haarlem, de uitspraak maak van je hobby je beroep voer ik met volle overgave uit. Verder ben ik trotse moeder van twee kinderen en getrouwd met de allerliefste. Heb een rode kater en twee konijnen en probeer mijn eigen groentes en fruit te telen in ons stadstuintje, tot grote vreugde van onze konijnen.

Op mijn blog vind je regelmatig nieuwe artikelen over yoga, gezondheid en ayurveda. Kijk lekker rond, neem er een kopje thee bij en enjoy!

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Wat vinden onze klanten van Yoga Moyo

Nieuwsgierig?

Ja, ik lees hier alle reviews
Combined Shape Created with Sketch.