Ben jij connected met de natuur?

Het is koud, het is nat, dus we zijn geneigd om zoveel mogelijk binnen te blijven. Lekker warm onder een dekentje op de bank. Maar ook in deze tijd van het jaar is het belangrijk om naar buiten te gaan. Voor frisse lucht, beweging, maar vooral voor de connectie met de natuur. De natuur brengt je gelijk in het nu, door de schoonheid en grilligheid. De natuur brengt je dichter bij jezelf zodat je weer kunt opladen. Telefoons, computers en drukke agenda’s brengen ons steeds verder van onszelf verwijderd. Dusss kom van die bank af, klap je laptop dicht en duik de natuur in! Het zal je goed doen, ik beloof het je.  

Connecten met de natuur kun je alleen of samen doen. Als je samen met iemand gaat spreek dan af om de onderstaande tips in stilte uit te voeren. Door gezellig te kletsen, te bellen of te app’en ben je constant afgeleid en wordt je je niet bewust van de omgeving. Het gaat er om dat je naar binnen kunt keren en je bewust kan worden van de natuur. Je zou een wekkertje kunnen zetten. Als de wekker afgaat kunnen jullie je ervaringen delen. Als je alleen bent kan je zolang als jij wil van de natuur genieten. Soms is het ook heerlijk om het besef van tijd los te kunnen laten. 

Geef elke tip een kans. De eerste keer kan bewust wandelen in stilte of een boom knuffelen onwennig aanvoelen. Maar hoe vaker je dit soort momentjes pakt hoe meer rust en energie je er van krijgt. Elke sterke verbinden heeft tijd nodig om te kunnen groeien.    

1. Stilte wandeling 

Ga naar het bos of strand, zet je telefoon uit en wandel. Begin met lopen, kijk om je heen.  

  • Wordt je bewust van de temperatuur om je heen. Voelt het vochtig? Misschien merk je wel een briesje op langs je huid.     
  • Wat zie je? Welke kleur hebben de bomen of het zand. Blijf kijken. Je zal merken dat er steeds meer opvalt. 
  • Hoe ruikt de omgeving? En verschil dat per aantal meter? Als je door het bos loopt probeer dan de verschillende bomen te ruiken. Als je op het strand bent probeer dan echt de geur van de zee tot je te nemen.
  • Luister naar alle geluiden om je heen. Wellicht hoor je wel dieren. Andere wandelaars. De wind.  
  • Hoor het geluid van je eigen voetstappen en voel je eigen voetstappen. Wordt je bewust van elke stap die je zet, zonder dat je je pas aanpast. 
  • Blijf doorlopen en blijf alert. Wat signaleren jouw zintuigen. Als je voorbijgangers tegenkomt. Knik of lach vriendelijk. Hou de stilte in takt en voel wat het tegenkomen van de voorbijgangers met je doet.   
Bomen zijn goed geaard, door te connecten met een boom kan je jezelf ook beter gronden en opladen met nieuwe energie. 

2. Bomen knuffelen 

Loop door het bos, in je achtertuin of in een omgeving met bomen waar het rustig is. Kijk om je heen. Welke boom trekt je aandacht? Loop er naar toe. Bomen zijn goed geaard, door te connecten met een boom kan je jezelf ook beter gronden en opladen met nieuwe energie. 

  • Bekijk de boom. Zie hoe de boom doormiddel van zijn wortels verbonden is met de aarde. En hoe de takken en blaadjes richting het licht groeien.  
  • Raak de boom aan. Leg je hand op de boom. Voel de stam van de boom. Is het rug, glad, vochtig of juist droog? 
  • Sluit je ogen en breng je aandacht naar de boom. Wellicht krijg je de behoefte om ook je tweede hand op de boom te leggen of om je armen om de boom heen te slaan. Maak verbinding met de boom. 
  • Voel de energie van de boom. Als de boom een hartslag zou hebben. Kloppen jullie harten op hetzelfde ritme. 
  • Voel dat met iedere inademing je lichaam wordt opgeladen met de energie van de boom en geef met iedere uitademing je oude gebruikte energie mee. Laat je lichaam op.   
  • Blijf net staan totdat je de nieuwe energie door je lichaam voelt stromen. Bedank dan de boom in gedachte en open weer voorzichtig je ogen. 
Yoga en meditatie in de natuur
Connecten met de natuur kun je alleen of samen doen.

3. Magische zonsondergang 

Kies hiervoor een heldere dag uit en ga naar het strand, een open plek of uitzichtpunt waar je de zon kunt zien ondergaan. Het voordeel van deze tijd van het jaar is dat je niet de hele avond op de zonsondergang hoeft te wachten. Ga comfortabel zitten op een bankje, steen of gewoon op de grond. Hou je rug recht. Met een rechte rug kan de energie beter door je lichaam stromen en hou je je lichaam en dus de mind alert.

  • Kijk naar de zon. Kijk naar de zon alsof het de eerste keer is dat je de zon ziet. Bekijk de grote bal van licht die langzaam van kleur aan het veranderen is. 
  • Neem de focus naar je ademhaling. Verplaats je ademhaling naar je borstkas, het centrum van je hart.  
  • Voel de warmte en energie van de zon, terwijl je naar de zon blijft kijken. Laat met iedere inademing je borstkas vullen met de krachtige energie van de zon. De energie in je borstkas neemt toe en verspreid zich langzaam door je hele romp, door je hele lichaam en ook in een cirkel rondom je lichaam. 
  • De zonsondergang leert ons dat aan alles een einde komt, maar dat er ook weer een nieuwe dag is, een nieuwe uitdaging, een nieuwe connectie. Zie jezelf ook als een bol van licht, van energie. Elke keer sluit je een hoofdstuk af en begin je weer een nieuwe, maar die bol van licht blijf je altijd. 
  • Zie hoe de zon extra mooi en krachtig de dag afsluit. Blijf de verbinding voelen met de zon. Sluit als de zon onder is je ogen. Hoe zal jouw leven eruit zien als je je verleden kunt loslaten en je ogen écht kan openen voor nieuwe avonturen? Voel de kracht van de zon door je lichaam stromen. Jullie zijn samen een.  

Vind je het lastig om dit soort meditaties zelf uit te voeren? Yoga Nidra helpt je ook om tot jezelf te komen en weer op te laden. Een sommige scrips nemen je mee de natuur in. Door rust te ervaren in de studio zal het steeds makkelijker worden om ook ruste te ervaren buiten de studio, bijvoorbeeld in het bos. 

Boek nu een proefles
Marjolein Blaauwbroek

Marjolein Blaauwbroek

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam.  

Mijn yogareis begon in tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Mijn yogaopleidingen heb ik gevolgd in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken. 

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Combined Shape Created with Sketch.