7 tips om mindful de kerst door te komen

Mindful kerst vieren

It’s beginning to look a lot like Christmas klinkt het uit mijn speakertjes terwijl het buiten kou en donker is. De verwarming snort heerlijk net als Frits onze rode je-weet-wel kater, die altijd op mijn bureau ligt als ik aan het schrijven ben. En zo krijg  ik alweer helemaal zin in kerst.

Wat ik zo fijn vind is de verstilling naar de kerst toe. In de natuur zie je het overal om je heen, de bomen zijn kaal de dieren nemen een winterslaap en het is echt stil in de natuur. Dus ook tijd voor ons om de stite op de zoeken in ons zelf (ook al kan dat soms best een beetje spannend zijn-;) Als je die verstilling opzoekt dan ga je vanzelf mindful de kerst in. En kun je al die kerststress met een glimlachvan je af laten glijden.

Hoe dan? Vraag je je af, hieronder vind je tips om mindful de kerst door te komen.

Boek nu een proefles

1. Me time

Plan het in je agenda

Zoals gezegd is kerst een periode van bezinning. De natuur trekt zich terug en dus ook tijd voor jou, voor momenten van verstilling om tot jezelf te komen, om thuis te komen. Want alles wat je nodig hebt zit binnen in je, je hoeft alleen maar stil te zijn en ernaar te luisteren. Neem daar de tijd voor om echt tot rust te komen. Ren niet van de ene sociale meeting naar de andere, alles is leuk maar ook leuke dingen kosten energie.

Plan een vast moment op de dag die voor jou is, dat kan 5 minuten mediteren zijn of een yogales nemen. Wat ook erg fijn is is een massage. Maar met een lekkere kop Chai Latte op de bank en een dekentje terwijl je naar fijne rustige muziek luistert of naar je favoriete kerstfilm kijkt,  (mijn guilty pleasure: The Sound of Music) is ook heerlijk. Doe iets wat natuurlijk en goed voelt voor jou.

Me time

Me time

2. Laat het los

       Het is een kwestie van oefenen

Het perfecte plaatje van een volslagen gelukkige familie aan een nog perfectere gedekte tafel met de meest sappige kalkoen om te verorberen……… moet ik nog doorgaan. Vergeet het allemaal want door het perfecte plaatje na te streven vergeet je helemaal om te genieten van het moment. Dus is de familie niet zo cheerfull met elkaar of de kalkoen zwartgeblakerd? Dan is er geen man overboord. Dat het anders gaat is niet erg, sta open voor verandering en wees flexibel. Alles waar je je nu druk om maakt, doet er niet meer toe over 5 jaar. Adem rustig in je onderbuik en adem langzamer uit met een glimlach op je gezicht (Zelfs als je “nep”glimlacht worden er al stofjes doorgegeven aan je hersenen waar je wat vrolijker van wordt). Je adem helpt je in het moment te blijven. Haal je aandacht steeds terug naar je adem. Voor je het weet heb je die kerstmagic weer te pakken!

Laat het los

Laat het los

3. Wanderlust

Laat je meenemen door het moment

Geniet van de natuur, maak een lange wandeling in de frisse lucht en verwonder je over de natuur om je heen. Ga gedurende de wandeling offline, dat mailtje of appje kun je ook na de wandeling beantwoorden. Je kunt ook een treinticket kopen naar een plek waar je nog nooit bent geweest en laat jezelf verwonderen over de nieuwe dingen en mensen om je heen. Of je doet het big time en je koopt een vliegticktet (waarom? omdat het kan -;)) en je vliegt naar India bijvoorbeeld, net als ik met mijn purkies en de allerliefste vorig jaar hebben gedaan. En laat je  meenemen in een wereld die 365 graden anders is dan waar wij nu leven. Van reizen krijg je inspiratie en vervagen grenzen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Wanderlust

Wanderlust

4. Mooie herinneringen

Het werkt

Vind een kerstnummer waarvan je een glimlach op je gezicht krijgt en warm van wordt. Het werkt in je onderbewuste door, in je emoties en je hersenen. Persoonlijk wordt ik helemaal blij (letterlijk als een kind) van The Snowman zie link onderaan de pagina. Je gaat je er ontspannen van voelen. Dit kun je ook doen met geuren. Heerlijk de geur van knapperend haardvuur of kaneel, het is aan jou. En natuurlijk prikkel je je smaakpapillen met lekkere smaken. Neem daar ook de tijd voor om het echt te proeven. Praat een moment niet om het geheel in je op te nemen, sluit eventueel je ogen.

Fijne herinneringen

Fijne herinneringen

5. Choose your battles

Laat het geen effect op jou hebben

Geniet deze tijd met de mensen die je echt aan het hart gaan. Verplichtingen met mensen waar je kromme tenen van krijgt en pukkeltjes van op je netvlies kun je maar beter overslaan, maar dat hoef ik natuurlijk niet te vertellen. Als je dan toch “moet” naar de kerstdis van die net niet zo’n leuk persoon, bedenk dan van te voren de prettige momenten met diegene (er is vast wel een gezellige moment geweest ooit) en probeer dat gevoel vast te houden. Het kan je wellicht wat milder stemmen gedurende het kerstdiner. Kun je het gevoel niet vasthouden of vinden dan is het handig om tijdens de irritatiemomenten het gevoel van ergenis waar te nemen maar niet bezit van je te laten nemen. Laat het komen als een wolkje die komt en gaat maar geen effect op jou heeft.

Choose

Choose

6. Met aandacht eten en drinken

Dat klinkt zo simpel…..

Kletsen en lachen aan het kerstdiner, we doen het allemaal, maar proef je dan werkelijk wel écht wat je in je giecheltje stopt? Ongemerkt ga je van het ene gerecht over in het andere en het derde glaasje  punch zit er in mum van tijd in (zonder dat je het door hebt). Neem de tijd om te zien wat er op je bord ligt, met hoeveel zorg het is klaargemaakt. Ruik eraan en besef dat de eerste hap altijd het meest intens is, dus laat die hap wat langer in je mond zitten en laat de smaken op je in werken. Leg tussendoor je bestek neer, dat voorkomt ook dat je je gerecht gedachteloos naar binnen schuift. En geniet.

Mindful eten en drinken

Mindful eten en drinken

7. Geniet

Van het moment

Wat ik je vooral mee wil geven is; enjoy the moment, of je nu alleen bent of met familie, goede vrienden of op je werk. Concentreer je op de fijne dingen die er wel zijn, zo leef je in het moment. Je beleeft dan de momenten veel intenser en je haalt er meer voldoening voor jezelf uit.

Geschreven door: Monique Hasselo Smits, founder van Yoga Moyo Haarlem

Klik hier om de Snowman te beluisteren en droom weg……

 

Monique Hasselo Smits

Wie is MOYO

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 43 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij Yoga Moyo Haarlem, de uitspraak maak van je hobby je beroep voer ik met volle overgave uit. Verder ben ik trotse moeder van twee kinderen en getrouwd met de allerliefste. Heb een rode kater en twee konijnen en probeer mijn eigen groentes en fruit te telen in ons stadstuintje, tot grote vreugde van onze konijnen.

Op mijn blog vind je regelmatig nieuwe artikelen over yoga, gezondheid en ayurveda. Kijk lekker rond, neem er een kopje thee bij en enjoy!

Zin gekregen in yogalessen, kom een keer een proefles volgen bij yoga MOYO.

Kijk hier voor dagen en tijden

Tot snel, tot MOYO!

Yoga Moyo Haarlem

Aabieding van de maand augustus

Mini Travelset t.w.v. € 24,95 cadeau bij een jaarabonnement!

Ja ik wil
Combined Shape Created with Sketch.